مجلس آلمان به آسان تر شدن کسب تابعیت آلمانی رای مثبت داد.

حدود ۱۴درصد جمعیت آلمان،یعنی بیش از ۱۲میلیون نفر تابعیت آلمانی ندارند.با مصوبه جدید مجلس دریافت تابعیت آلمانی آسان تر می شود. این مصوبه ،کسب تابعیت آلمانی را پس از پنج سال و در شرایطی ویژه پس از سه سال ممکن می کند.

در ۱۹ژانویه ۲۰۲۴، نمایندگان پارلمان کشور آلمان به طرحی رای مثبت دادند که براساس آن شهروندان غیر آلمانی که به طور قانونی در این کشور زندگی کرده اند می توانند به جای هشت سال، پس از پنج سال درخواست دریافت تابعیت بدهند.
هم چنین درصورتی که متقاضی توانایی ها و تلاش های بارز و برجسته ای از خود نشان دهد،(مثلا عملکرد مثبت در مدرسه، محل کار و یا مشارکت مدنی)می تواند در سه سال تابعیت آلمانی دریافت کند.

براساس این طرح در آینده اگر یکی از والدین پنج سال به طور قانونی در آلمان زندگی کرده باشد، فرزندان او از بدو تولد تابعیت آلمان را دریافت خواهند کرد.درحال حاضر این امر پس از هشت سال ممکن است.

میانگین نرخ دریافت تابعیت آلمانی در حال حاضر ۱٫۱درصد است. این عدد به شکل قابل توجهی کمتر از نرخ متوسط اتحادیه اروپا یعنی ۲درصد است.
از نظر وزارت کشور آلمان یکی از دلایل این امر،این است که این کشور برخلاف بسیاری دیگر از کشورها،تاکنون افراد را ملزم به ترک ملیت پیشین خود کرده است.
براساس طرح جدید متقاضیان تابعیت آلمانی دیگر لازم نیست که تابعیت پیشین خود را ترک کنند.