طبق برآوردهایی که در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام شد، آلمان همچنان دومین مقصد افراد جهان پس از آمریکا محسوب می شود که حدود ۵ میلیون مسلمان در آن اقامت دارند که دومین کشور اروپا از نظر تعداد ساکنین مسلمان نیز به حساب می آید. قانونی در آلمان به تصویب رسیده که روند پیدا کردن کار و اخذ ویزای کار برای افرادی که دارای تخصص در حرفه خود یا مدارک آموزشی دارند، آسان تر صورت می گیرد. طبق این قانون شرکت های آلمانی مجاز هستند از اتباع کشورهای غیر از اتحادیه اروپا که دارای مدارک آموزشی یا تخصصی در رشته های خاص هستند تقریبا در هر زمینه کاری استفاده و آنها را استخدام کند.
آلمان کشوری در قاره اروپا و پایتخت آن برلین است. برلین بزرگترین شهر آلمان با سه میلیون و هفتصد هزار نفر شهروند می باشد.زبان رسمی این کشور زبان آلمانی است که شاخه ای از زبان های هند و اروپا می باشد .آلمان اکنون یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان است.

  • مساحت کشور آلمان: ۳۵۷٫۰۳۱ کیلومتر مربع
  • جمعیت کشور آلمان: در سال ۲۰۲۰: حدود ۸۳ میلیون نفر
  • تعداد ایالتهای آلمان:۱۶ایالت
  • دامنه اینترنتی:de
  • کدتلفن: +۴۹
  • واحد پولی: یورو
  • نوع نظام سیاسی کشور آلمان:دولت فدرال دموکراتیک پارلمانی

چرا آلمان؟

چرا آلمان

  • اقتصاد آلمان

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و جایگاه چهارم تولید ناخالص داخلی (نرخ تبدیل ارز) و پنجمین تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید) را در جهان دارد. آلمان از بنیان‌گذاران اتحادیه اروپا و حوزه یورو است. اقتصاد آلمان دارای نیروی کار مجربی بوده و موجودی سرمایه در آن بسیار بالا است. سطح پایین فساد و ثبات بالا در این کشور باعث شده است که این کشور فرصت های شغلی زیادی را در بخش خصوصی ایجاد کند و  بی اندازه برای سرمایه گذاری و کار مناسب باشد و از مابقی کشورهای اروپایی شرایط بسیار بهتری را داشته باشد.این سطح از توانایی اقتصادی باعث شده که تصمیم گیری‌های مالی بزرگ در اروپا، توسط آلمان اتخاذ شود و شرایط مابقی کشورهای حوزه شنگن نیز وابستگی شدیدی به این کشور داشته باشد.

  • کیفیت زندگی

آلمان جامعه ای مدرن،مقاوم و بین المللی با استانداردهای زندگی بسیار بالا می باشد.ارائه سیستم آموزشی و بهداشتی برتر،فرصت های بی پایان برای ورزش،تفریح،سرگرمی در سرزمینی با چشم اندازهای زیبا و پویای فرهنگی تنها بخشی از دلایل فراوانی می باشد که باعث شده بیش از ۷میلیون متقاضی آلمان را به عنوان خانه جدید یا دوم خود انتخاب کنند.

  • قدرت نوآوری

آلمان مکان درجه یک اروپا برای پژوهش و تحقیق است. تعهد کشور آلمان برای سرمایه گذاری در این بخش باعث شده آلمان بالاترین میزان ثبت اختراعات و راه حل های تکنولوژی پیچیده در اروپا را دارا باشد.

  • طرح های تشویقی و حمایت از کار آفرینان و سرمایه گذاران

کشور آلمان برنامه های تشویقی مالی منسجمی برای کار آفرینان و سرمایه گذاران ارائه می دهد.

  • نرخ بیکاری کم

بیکاری در بزرگترین اقتصاد اروپا از زمان بحران سال ۲۰۰۸ به طور پیوسته کاهش یافته است. آلمان پس از سوئد رتبه دوم اشتغال در اتحادیه اروپا را دارد.موفقیت در کاهش نرخ بیکاری در کشور آلمان در سطح بالای تاریخی آن به عنوان معجزه اشتغال شناخته شده است.

  • تعادل کار و زندگی

حداقل سی روز در سال از تعطیلات خود لذت میبرند. هفته کاری تعریف شده دوشنبه تا شنبه است، در حالی که هفته کاری استاندارد در آلمان برای بیشتر صنایع از دوشنبه تا جمعه است.یک قرارداد کار استاندارد تمام وقت به معنای کار ۳۶ تا ۴۰ ساعت در هفته به طور متوسط ​​است.

  • بهره وری بالا

یکی از بالاترین نرخ های بهره وری در جهان،کیفیت بالای برندهای آلمان و کاهش پیوسته هزینه های واحد کار، عوامل تعیین کننده رقابتی شدن این کشور درمقایسه با سایر کشورهاست.

  • امنیت از دلایل مهاجرت به آلمان

آلمان در رتبه‌بندی Global Peace Index 2019 رتبه ۲۲ را به عنوان یکی از صلح آمیزترین کشورهای جهان در میان ۱۶۳ کشور جهان به خود اختصاص داده است. این کشور همچنین در بخش ایمنی و امنیت اجتماعی در رتبه ۲۰ قرار دارد.

  • شرایط کار مطلوب

فرهنگ کار و نرخ بیکاری بسیار پایین، میانگین درآمدی فوق العاده بالا، محیط کاری ایمن و مطلوب، اتحادیه های کار بسیاری قوی، مزایای بازنشستگی و نیز مرخصی زایمان و غیره همگی از امتیازات شرایط کار در اقتصاد اول اروپا و از غول های تجاری و صنعتی قدرتمند دنیا یعنی آلمان محسوب می گردد.

  • نیروی کار متخصص

سیستم آموزشی با سطح بسیار بالای جهانی در آلمان همیشه متضمن بالاترین استاندارد ها می باشد. میزان بهره وری کاری بالا ۶۷% می باشد و فضای مطلبوب سرمایه گذاری برای کارآفرینان یک رابطه مثبت با نیروی کار در آلمان فراهم می کند.

نظام سیاسی آلمان

  • در راس دولت رئیس جمهور قرار دارد وی تعیین کننده سیاست حکومتی است.
  • صدراعظم رئیس دولت آلمان است که معادل نخست وزیر در بسیاری از کشورهای دیگر است. و قدرت تعیین سیاست های دولتی دارد.
  • کشور آلمان یک جمهوری دموکراتیک و فدرال است که ۱۶ ایالت تشکیل شده است و در قانون اساسی قدرت بین دولت های فدرال و ایالت ها توزیع می شود.
  • ماده ۲۰ قانون اساسی نظام سیاسی آلمان را با مشخصه ی دموکراتیک بودن ، اجتماعی بودن ، مبتنی بر قانون بودن و فدرال بودن معرفی می کند.

موقعیت جغرافیایی آلمان

آلمان واقع در اروپای مرکزی و در کل با ۱۰کشور مرز مشترک دارد. به طوری که همسایه های غربی آلمان، فرانسه ،هلند، لوکزامبورگ و بلژیک می باشد و از جنوب با اتریش و سوئیس همسایه است. همسایه های شرقی آلمان نیز لهستان و جمهوری چک هستند. دانمارک ،دریای بالتیک در شمال آلمان نیز قرار دارند.

آب و هوا، طبیعت

کشور آلمان همچون کشور ایران دارای چهار فصل می باشد که از جاذبه های طبیعی بسیار خوبی علاوه بر جاذبه های دیگرش برخوردار است. آب و هوای آلمان با توجه به فصل ها بسیار متغیر است. در فصل بهار، آلمان بسیار دیدنی و زیبا است ، در این فصل هوا به شدت خنک است.
آب و هوا در بهار آلمان غیرقابل اعتماد است و مردم اکثرا ترس از بارش برف تا اوایل ماه آوریل را دارند. ماه آوریل از نظر آب و هوایی بسیار ناشناخته است و اکثرا بارش های رگباری که موجب تگرگ می شود را در پی خواهد داشت.
میانگین ماهانه دمای روزانه ماه ژانویه در روز ۳ درجه سانتیگراد و در جولای ۲۲ درجه سانتیگراد است. دما بیشتر اوقات در زمستان به ۱۰- درجه سانتیگراد و در ماه های تابستان به ۳۵ درجه سانتیگراد می رسد. ماه مه تا سپتامبر بهترین زمان برای سفر به آلمان است.آب و هوا در همه جای آلمان یکسان نیست.

  • در سواحل و همچنین در غرب آلمان ، زمستان هوا خیلی سرد و در تابستان خیلی گرم نمی شود.
  • در شرق ، آب و هوا دارای اقلیم قاره ای است و تابستان گرم و زمستان سرد است. همچنین در تابستان نیز رعد و برق های مکرر دیده می‌شود.
  • شمالی ترین منطقه (برمن ، هامبورگ ، لوبک ، روستوک ، کیل) کمی ملایم تر است ، اما به دلیل تأثیر اقیانوس اطلس نیز بارانی تر و بادگیرتر است
  • جنوب و شرق بارش برف نسبت به مناطق دیگر بیشتر است.

آلمان علاوه بر ثروت فرهنگی خود، بسیاری از مناظر طبیعی را نیز داراست. طبیعت متنوع، سازه های سنگی بزرگ، مناظر سرسبز، صخره های بی پایان سفید یا دریاچه های آبی باورنکردنی و عمیق افراد زیادی را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند. در بین دریای شمال و دریای بالتیک در شمال و کوه های آلپ در جنوب، پارک های طبیعت ، مکانی ایده آل برای تعطیلات تابستانی و یا فقط یافتن آرامش به شمار می‌روند.

جاذبه های گردشگری آلمان

  • کوه های هارتز
    یکی از مرتفع ترین کوه های آلمان ، رشته کوه هارتز است ، منطقه ای که دارای خانه های زیبا ،سنتی ، قله های پوشیده از برف و رودخانه های آرام است. برادران گریم، که یکی از معروف ترین افسانه های جهان است، برخی از داستان های خود را در این کوه ها بیان کردند. با داشتن تعداد محدودی از گردشگران، کوه های هارتز با فاصله کمی از مسیر اصلی فعالیت هایی مانند پیاده روی به قله بروکون یا اینکه گردشگران سوار قطار بخار می شوند و در میان کوه ها و دره ها عبور می کند که منظره زیبایی را برای گردشگران به وجود می آورد.
  • کلیسای جامع آخن
    واقع در نزدیکی مرز بلژیک و هلند، قدیمی ترین کلیسای جامع شمال اروپا است. ساخت و ساز روی کلیسای جامع از قرن هشتم آغاز شد و طراحی ترکیبی از سبک های کارولینگین و گوتیک است. این کلیسای جامع توسط شاه شارلمانی ساخته شده است و جشن های تاج گذاری بی شماری در گذشته در آنجا برگزار شده است
  • قلعه شوورین
    در شهر شوورین یکی از مهمترین جاذبه های ایالت مکلنبورگ – وورپومرن است. این قلعه در یک جزیره در وسط Schweriner See  واقع شده است و به جذابیت غیرمعمول آن می افزاید. گفته می شود این قلعه توسط شبح موجودی به نام پیترمانشین تسخیر شده و این افسانه ها هر ساله تعداد بازدید کنندگان کنجکاو را به همراه می آورد.
  • جنگل سیاه
    شوارتزوالد یا جنگل سیاه را می توان در گوشه جنوب غربی این کشور یافت. این نام از سایبان درخت ضخیم گرفته شده است و این جنگل برای کسانی که عاشق مناظر زیبا و تفریح ​​در فضای باز هستند فراهم شده است. پیاده روی ، شنا در دریاچه های خنک آلپ و دوچرخه سواری در کوهستان، سرگرمی های محبوب  هستند. اما جنگل سیاه همچنین گزینه های تفریحی دیگری دارد. در داخل جنگل چندین شهر وجود دارد. بادین یک استراحت گاه آبگرم معروف در جهان است و فرایبورگ یک شهر شلوغ و دارای غذاهای شگفت انگیز می باشد و همچنین برای پیاده روی های شبانه عالی است.
  • راین
    رودخانه راین راه خود را از طریق تپه های شیب دار تاکستانی که پوشیده از قلعه ها و ویرانه های بی شماری هستند ،آغاز می کند.این رودخانه از زمان های بسیار قدیم یک مسیر مهم تجاری به اروپا مرکزی بوده است و تعدادی از شهرهای کوچک در امتداد سواحل رشد کرده اند. این شهر ها کاملا حس تاریخی بودن را در خود حفظ کرده اند.
  • شهرقدیمی هایدلبرگ
    یکی از بهترین شهرهای سالم مانده آلمان بعد از جنگ جهانی دوم، هایدِلبرگ است که گستره وسیعی از فعالیت‌های فرهنگی را برای بازدیدکنندگانش فراهم می‌کند. در بین این جاذبه ها با قلعه های تاریخی،خیابان ها و میدان های سنگ فرش،پل های دیدنی و حتی باغ وحش و موزه هایی دیدنی وجود دارد.

زبان رسمی کشور آلمان

زبان رسمی کشور،زبان آلمانی است که حدود ۹۵ درصد مردم این کشور به این زبان صحبت می‌کنند. زبان‌های اقلیت شامل زبان صربی که توسط ۹ درصد از مردم شرق آلمان استفاده می‌شود،

  • در شمال و غرب که حدود ۱۰ هزار نفر با زبان فریسی صحبت می‌کنند.
  • ۶ درصد از مردمی که در نزدیکی مرز دانمارک زندگی می‌کنند به زبان دانمارکی تکلم می کنند.
  • یکی دیگر از زبان‌های اقلیت، رومانیایی است که حدود ۸ درصد از مردم از آن استفاده می‌کنند.
  • زبان ترکی با ۱/۸ درصد و کردی با ۰/۳ درصد  نیز جزو زبان‌های اقلیت در کشور آلمان محسوب می‌شود.

مذهب آلمان

مسیحیت، دین رسمی آلمان است

  • ۳۴درصد پروتستان
  • ۳۴درصد کاتولیک هستند.
  • ۷درصد از مردم پیرو دین اسلام است
  • ۳درصد نیز پیرو سایر ادیان هستند.

جامعه و فرهنگ در آلمان

برنامه‌ریزی دقیق در زندگی شخصی آلمانی ها و همینطور کسب و کار، حس امنیت به آنها می‌دهد. حتی این موضوع در قوانین نیز رعایت شده است و مردم می‌دانند که چه انتظاری از زندگی‌شان داشته باشند و می‌توانند بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند. علاوه بر این، حرکت اتوبوس‌ها و قطارها همیشه سر موقع انجام می شود و به ندرت یک یا دو دقیقه تاخیر دارند. برای تمام فعالیت‌هایشان، زمان‌بندی مناسبی دارند و در نتیجه بعد از پایان ساعت کاری باید اداره را ترک کنند و اگر کسی بعد از این ساعت در اداره بماند، نشان می‌دهد که برنامه درستی برای فعالیت‌های روزانه‌اش نداشته است. مهندسان در کشور آلمان جایگاه خاصی دارند و این امر را می‌توان در موفقیت صنعت اتومبیل آن‌ها نیز مشاهده کرد. مردم آلمان به خانه‌های خود می‌بالند و همیشه آن را تمیز و مرتب نگه می‌دارند. در فرهنگی که اکثر ارتباطات، تقریبا رسمی است، خانه برای آلمانی‌ها، محیطی برای آرامش و حفظ حریم خصوصی محسوب می‌شود و در نتیجه فقط اعضای خانواده و دوستان نزدیک را به خانه خود دعوت می‌کنند. آلمانی‌ها به صراحت و در کمال نزاکت، حرف خود را می‌زنند و صداقت را می‌پسندند و جز این انتظار ندارند.

عادات و فرهنگ غذا خوردن آلمانی ها

آلمانی ها وعده های غذایی دلچسب از جمله انواع گوشت قرمز ، گوشت مرغ را به ترتیب محبوبیت ترجیح می دهند. گوشت معمولا به صورت بو داده و سوسیس مصرف می شود.در آلمان بیش از ۱۵۰۰نوع سوسیس و کالباس وجود دارد. چای سیاه یا چای گیاهی همراه با غذا می نوشند.
صبحانه معمولا شامل نان، نان تست یا رول نان است که با مربا ، مارمالاد  ، تخم مرغ ، عسل، ژامبون و… میل می کنند.
وعده اصلی غذایی ناهار بوده و حدود ظهر میل می شود و شام یک وعده غذایی کوچکتر بوده و اغلب شامل انواع نان ، سوسیس و پنیر و… است. در آلمان مانند سایر مناطق اروپا طی ۵۰ سال گذشته عادت های غذاخوری تغییر کرده است. امروزه بسیاری از افراد اواسط روز کاری در محل کار خود فقط یک وعده غذایی کوچکتر می خورند و عصرانه در خانه با تمام اعضای خانواده از یک شام لذت می برند.

سبزیجات را در خورشت ، سوپ و…. خورده می شود. هویج ، شلغم ، اسفناج ، نخودفرنگی بسیار رایج است. سیب زمینی اگرچه قسمت عمده ای از رژیم غذایی است اما معمولا توسط آلمانی ها جز سبزیجات محسوب نمی شود. مارچوبه سفید به عنوان غذای اصلی در یک وعده میل می شود.

کیک های شکلاتی آلمانی طیف گسترده ای از کیک ها در سراسر آلمان تهیه می شود که بیشتر با میوه های تازه تهیه می شود. از سیب ، هلو ، زردآلو و گیلاس و… استفاده می شود. کیک جنگل سیاه یکی از کیک های شناخته شده است. دونات های آلمانی گلوله ای از خمیر با مربا است.

محبوب ترین نان ها در آلمان:

  • نان تست
  • نان سبوس دار
  • چاودار گندم
  • نان سفید
  • چند دانه
  • دانه آفتاب گردان
  • دانه کدو تنبل
  • نان پیاز

حمل و نقل

بیشتر شهرهای آلمان دارای سیستم حمل و نقل عمومی و کارآمد است. در شهرهای بزرگتر مانند برلین ، هامبورگ و مونیخ معمولا توسط یک انجمن حمل و نقل اداره می شود که انواع حمل و نقل عمومی را در یک شبکه واحد ادغام می کند. در سیستم حمل و نقل عمومی آلمان ،پنج روش حمل و نقل متداول وجود دارد:

  • S-bahn
    راه آهن سریع شهری است .این نوع سیستم ریلی شهری – حومه ای است و به یک کلان شهر بزرگ خدمات می دهد و مناطق حومه ای و شهری را به مرکز شهر و ایستگاه اصلی راه آهن متصل می کند.
  • U-BAHN
    محبوب ترین سیستم حمل و نقل درون شهری کشور آلمان است. اغلب فضاهای شهری در کشور آلمان متروهای زیر زمینی دارند. یو-باهن، سیستم حمل و نقل زیرزمینی سریع است. این سیستم در نواحی مرکز شهر کاملاً زیر زمین است و هر چه به نواحی حاشیه‌ای نزدیکتر می شود به سمت سطح زمین می آید. خطوط این سیستم حمل و نقل خیلی منظم و سازماندهی شده هستند و شماره گذاری آن ها با یک حرف U به اضافه یک عدد است. برنامه حرکت این قطارهای زیرزمینی هم بسیار سریع و مناسب است و بسته به خط حدوداً بین هر ۵ تا ۱۵ دقیقه یکبار حرکت می کنند
  • تراموا
    تراموا در ایالات متحده به نام ماشین خیابانی شناخته می شود. آنها در کنار جاده های معمولی از طریق ریل حرکت می کند و در مناطق مرکز شهر چندین توقف دارد. در آلمان ایستگاه های تراموا اغلب با ایستگاه اتوبوس ترکیب می شوند. قطارها حدوداً بین هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یکبار حرکت می کنند.
  • اتوبوس
    اتوبوس ها تکیه گاه بسیاری از شهرهای آلمان است که مکان های دورتر را به یکدیگر متصل می کند. برای جابه جایی در شب واقعا مناسب ترند و هزینه این اتوبوس ها ارزان تر است فقط سرعت پایین تری دارد.
  • قطارهای منطقه ای یا قطار سبک
    این سیستم حمل و نقل عمومی شبیه به یو-باهن یا همان مترو است اما عموماً در حومه و نواحی خارج شهری و البته بر خلاف یو-باهن بر روی زمین کار می کند. بعضی از شهرهای بزرگ آلمان این سیستم حمل و نقل را هم در کنار دیگر سیستم های حمل و نقل شهری خود دارند. قطار سبک یک مسیر از پیش مشخص شده ی اختصاصی برای خودش دارد که باعث می شود نسبت به تراموا سریعتر باشد. این قطارها بین هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه یکبار حرکت دارند.

انواع بلیط های حمل و نقل عمومی در آلمان

به طور معمول پنج نوع بلیط مختلف برای خرید در آلمان وجود دارد.

  • سفرکوتاه
    بلیط های سفر کوتاه برای دو یا سه ایستگاه در یک نوع حمل و نقل معتبر است ( فرد مجاز به تغییر قطار نیست.)
  • بلیط تک یک مسیره
    بلیط هایی که برای دوره زمانی مشخص و ۹۰ دقیقه معتبر هستند. فرد می تواند چند بار طول مسیر پیاده شود و هیچ تاثیری در هزینه ندارد.
  • بلیط روز
    به فرد امکان سفر نامحدود در مناطق مشخصی را برای یک روز کامل یا ۲۴ ساعت می دهد. (بلیط فرد دقیقا زمان انقضا مشخص خواهد شد.)هزینه بین ۶ تا ۸ یورو است.
  • بلیط هفتگی
    همانطور که از نامش پیداست به مدت یک هفته در مناطق مشخص شده معتبر هستند.همچنین فرد می تواند بلیط هایی خریداری کند که مدت زمان بیشتری معتبر هستند(مثلا یک ماه)
  • بلیط روزانه گروهی
    بلیط در آلمان به طور کلی ارزان نیست. اگر فردی در یک گروه سه نفره یا بیشتر سفر می کند بلیط روزانه گروهی با صرفه تر است. معمولا برای گروه های حداکثر ۵نفر معتبر هستند. آنها به مدت ۱ روز در مناطق مشخص سفر نامحدود می کند.

نحوه خرید بلیط:

در تمام ایستگاه ها تراموا ، u-bahn ، s-bahan از یکی از ماشین های مخصوص ، بلیط خود را خریداری کند. در اتوبوس ها می توان از راننده بلیط تهیه کرد. معمولا دفاتر فروش بلیط کارمندان وجود داردکه انواع بلیط از جمله بلیط فصلی خریداری کرد.اکنون بیشتر اپراتورهای حمل و نقل بلیط الکترونیکی ارائه می دهند.

اعتبار سنجی بلیط

قبل از ورود به قطار بسیاری از انواع بلیط های فوق باید تایید شوند و برای اعتبار لازم است تاریخ استفاده از آنها مهر شود.برای تایید اعتبار باید بلیط خود را به شکاف یکی از دستگاه های اعتبار سنجی فشار داد.

گواهینامه در آلمان

شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی در این کشور:

  • امتحان آیین نامه رانندگی که شامل تست های قوانین راهنمایی و رانندگی کشور است
  • رانندگی در شهر به مدت ۱۵الی ۳۵ساعت
  • رانندگی در تایم شبانه به مدت ۵الی ۱۰ساعت در شهر
  • رانندگی در اتوبان ها و بزرگراهها به مدت ۸ساعت
  • رانندگی در خیابان ها و مسیرهای شهری به مدت ۵ساعت
  • رانندگی در مسیرهای کوهستانی به مدت ۲۰ساعت
  • کلاس ایمنی و فنی ۵ساعت
  • کلاس امداد شخصی ۳ساعت

انواع گواهینامه در آلمان

از سن ۱۷سالگی اجازه دریافت گواهینامه را دارند به شرطی که یک نفر راننده مجرب هنگام رانندگی در کنارشان باشد البته تا سن ۱۸سالگی و بعد از آن دیگرنیازی به همراه نیست این کلاسه شامل راندن وسایل نقلیه تا وزن ۳٫۵تن،یدک کش و حداکثر ماشین دارای ۸صندلی می باشد.

  • PKW-KLASSE BE
  • Motorrad-KLAASSE A
  • Motorrad-KLASSE A1
  • MotorraD KLASSE A2
  • Motorrad KLASSE AM
  • LKW-KLASSE C
  • LKW-KLASSE C1
  • LKW-KLASSE CE
  • BUS KLASSE D
  • BUS KLASSE D1
  • BUS KLASSE DE
  • Sonder klasse-L
  • Sonder klasse- T
  • PKW-Klasse B

مدارک لازم:

  • ۸قطعه عکس ۶*۴
  • آدرس دقیق محل سکونت
  • پرداخت هزینه ۱۵۰۰یورویی آموزشگاه رانندگی
  • برگه آزمایش خون و سلامت بینایی
  • سلامت بدنی در صورت داشتن موارد خاص حتما قید می شود
  • هزینه برای معلولین دارای تخفیف ۸۰درصد است

بهترین شهر آلمان از نظرکیفیت زندگی و کار

  • برلین:
    بخش زیادی از این شهر در جنگ جهانی دوم نابود شد و پس از اتحاد مجدد آلمان شرقی و غربی بازسازی‌های بسیاری در آن صورت گرفت. این شهر بسیار سرسبز است و پارک ها، جنگل ها، دریاچه ها و رودخانه هایی دارد که یک سوم شگفتی های این شهر را در بر می‌گیرد.
    محله های برلین بسیار متمایز است و هر کدام فضای خاص خود را دارد. شارلوتنبرگ منطقه پر نشاط و آرامش بخشی است که در غرب برلین واقع شده است و هنوز در این منطقه خانه های زیبا از قرن نوزدهم وجود دارد.

بنابراین به طور خلاصه عمده ویژگی های برلین را می توان این گونه لیست کرد:

  • پویایی بالا
  • یک شهر چند فرهنگی جذاب
  • فرصت های گسترده و چشمگیر برای پیشرفت
  • یک شهر استثنایی در آلمان
  • خانه بسیاری از کسب و کارهای نوظهور و یا شناخته شده و باسابقه
  • دوسلدروف:
    از نظر کیفیت زندگی و زیرساخت‌ها در رده ششم جهان قرار دارد. این شهر زیبا و دوست داشتنی جهان، در کنار رودخانه راین قرار دارد و شرکت‌های رسانه‌ای، دفاتر مرکزی چندملیتی، موزه ها، رستوران ها، بازارها و مدارس عالی بین المللی را در خود جای داده است.
    این شهر بیش از ۵۰ منطقه دارد که ترکیبی از فرهنگ های مختلف و سطح طبقاتی مختلف است و افراد ثروتمند و فقیر در کنار هم زندگی می کنند
  • هامبورگ:
    دومین شهر بزرگ در آلمان است و مرکز ملی بازرگانی در آلمان محسوب می شود. اکثر مردم از طریق بندرها به هامبورگ وارد می شوند. این شهر بخش های گسترده ای مانند بخش خدمات، توریسم، آموزش و سلامت را برای فعالیت ارائه می دهد. البته نمی توان از قدرتمند ترین بخش هامبورگ، یعنی اقتصاد آن، به راحتی گذشت.
    میانگین حقوق در شهر هامبورگ از میانگین پرداخت حقوق در کشور آلمان بالاتر است. البته در کنار این حقوق بالاتر، هزینه های زندگی نیز در سطح بالاتری قرار دارند.
  • شهر هانوفر:
    یکی از شهرهای محبوب آلمانی است که مرکز ایالت ساکسونی سفلی بوده و در بخش شمالی آلمان واقع شده است. این شهر به دلایل مختلفی نظیر داشتن دانشگاه‌های برتری مانند دانشگاه هانوفر و غنای فرهنگی در زمینه هنر و موسیقی بسیار شهرت دارد و به همین دلیل دانشجویان و هنردوستان زیادی آن را برای تحصیل، تفریح و یا زندگی انتخاب می‌کنند. این شهر همچنین دارای آکادمی‌های متعدد موسیقی و نمایش است که بر اهمیت بیشتر آن می‌افزاید.
  • کلن:
    کلن با داشتن بیش از یک میلیون ساکن،بسیاری از صنایع تولیدی و تجاری و اقتصادی بسیار پیشرفته را در خود جای داده است و آن را به یکی از بهترین شهرهای آلمان برای کار تبدیل کرده است.
    صنعت خودرو در هسته اقتصاد این کشور تاثیر به سزایی دارد اما بخش های اقتصادی دیگری نیز وجود دارند که نوید اشتغال بالایی را برای کسانی که به دنبال کار در آلمان هستند،فراهم می کنند.رسانه ها و بخش های خدمات بیمه در شهر کلن آلمان بسیار توسعه یافته اند.
  • فرانکفورت
    پنجمین شهر بزرگ آلمان محسوب می شود از نظر پوشش منطقه بزرگترین شهر ایالت هسن است و یک مرکز مالی جهانی پیشرفته به شمار می رود، شهری دانشجویی است و همچنین شرایط کار پیدا کردن در این شهر به نسبت دیگر شهرهای اروپا بهتر است. به لطف تنوع صنایع مدرن و بخش امور مالی فرانکفورت به یکی از بهترین شهرهای آلمان برای کار و زندگی تبدیل شده است.
  • لایپزیگ
    لایپزیگ یک شهر صنعتی است و از نظر تنوع شغلی و دستمزدها یک بازار شغلی ایده‌ال در آلمان به شمار می‌رود. بزرگترین عملکرد صنعتی در این شهر صنعت خودروسازی است. دو شرکت شناخته شده در سرتاسر جهان بی‌ام‌دبیلو و پورشه در لایپزیگ مستقر هستند و تا به امروز بزرگترین کارفرمایان در این منطقه بوده‌اند.
  • مونیخ
    بزرگترین شهر ایالت باواریا، مونیخ است که به عنوان یکی از بهترین شهرهای آلمان برای کار است. این شهر از لحاظ بین المللی در بخش صنعت، به ویژه در مهندسی، فناوری نوآورانه و صنایع بهداشت، از ویژگی های بین المللی قابل توجهی برخوردار است.
    هزینه زندگی در مونیخ در مقایسه با دیگر شهرهای آلمان بیشتر است. خوشبختانه، دستمزدها برای کارمندانی که دارای مهارت‌های بالایی هستند، بالاتر از میانگین ملی است
  • بن
    بن در بین بهترین شهرهای آلمان برای کار از نظر حقوق و تنوع شغلی قرار دارد. مشاغل کوچک و متوسط ​​بی‌شماری در جای جای این شهر وجود دارند و شانس یافتن شغل مناسب و با درآمد بالا را افزایش می‌دهند. جامعه چندملیتی و میراث فرهنگی آن، درآمد بالاتر و کیفیت کلی زندگی در بن، آن را به مکانی بسیار مطلوب برای کار در آلمان تبدیل کرده است.

وضعیت بهداشت و درمان در آلمان

یکی از دلایل انتخاب آلمان برای معالجه، این است که این کشور بودجه عظیمی را برای توسعه صنعت دارو، سرمایه گزاری کرده است. همچنین آلمان در بین کشورهایی که بیشترین امید به زندگی دارند، در رده سوم جهان قرار دارد و این یک شایستگی، مستقیما از سیستم مراقبت‌های بهداشتی این کشور نشأت گرفته است. البته این به معنی ارزان بودن هزینه‌های درمان در آلمان نیست! بلکه بیشتر کیفیت خدمات درمانی این کشور است هزینه‌های درمان در آلمان کمی بالاست اما این هزینه ها نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا پایین تر است.

پزشکان آلمانی به شدت به پروتکل درمانی و مصوبات آن پایبند هستند و از آزمایشات غیر ضروری ،داروهای زیاد حذر می کنند.

اگر بیمار تحت پوشش بیمه خدمات درمانی ایالتی باشد صورت حسابهای پزشکان و متخصصان آلمانی مستقیما به شرکت بیمه ارسال می شود اگرچه انتظار می رود مبلغ پرداختی سهم خود را بپردازد. اما در صورتی که بیمار بیمه خصوصی دارد مجبور به پرداخت مبلغی به عنوان پیش پرداخت است تا بعدا با شرکت بیمه آن را جبران کند.

آلمان بیش از سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای هر نفر، هزینه بهداشت می کند. این سطح بالایی از خدمات و دسترسی خوب به خدمات درمانی را فراهم می کند. بیماری قلبی و سکته مغزی هنوز بیشترین مرگ و میر را به همراه دارد اما میزان ان در حال کاهش است. در حالی که روند عمومی مرگ و میر ناشی از سرطان ریه نیز در حال کاهش است.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ، موسسات و انجمن های مهم شامل موارد زیر هستند:

  • بیمه های سلامت: بیمه گران قانونی موظف به ارائه بیمه درمانی و اطمینان از دریافت خدمات پزشکی هستند. این کار از طریق قرارداد با بسیاری از موسسات و سازمان های مختلف ، از جمله انجمن پزشکان بیمه قانونی و دندان پزشکی و همچنین انجمن های پزشکان ، بیمارستان ها و داروسازی انجام می شود.
  • انجمن پزشکان بیمه قانونی و دندان پزشکان: کلیه پزشکان و روان درمانگران روانشناختی که خدمات را به بیمه گران قانونی ارائه می دهند به انجمن پزشکان تعلق دارد.
  • فدراسیون بیمارستان : فدراسیون بیمارستان آلمان نماینده انجمن های مرکزی و منطقه ای ارگان های مختلفی است که بیمارستان ها را اداره می کند ، مانند شهرها و شهرداری ها و سازمان های مذهبی ، انجمن های غیر انتفاعی و سایر حامیان مالی خصوصی
  • اتاق های پزشک، دندان پزشک ، روان درمانگر و داروساز : در سطح ایالت فدرال کلیه پزشکان باید اعضای اتاق ایالتی مربوطه خود باشند . این اتاق ها مسئول مواردی مانند نظارت بر تعهدات حرفه ای اعضا است. آنها همچنین بر صدور گواهینامه حرفه ای و معاینات هیئت پزشکی نظارت می کند.
  • خدمات بهداشت عمومی: وظیفه حفاظت مردم در برابر خطرات بهداشتی را بر عهده دارد. بخش های بهداشتی منطقه ای ساختمان های عمومی را تنظیم می کند. به طور کلی سلامتی را ارتقا می دهند. آنها همچنین برای افرادی که دارای مشکلات روانی-اجتماعی هستند مشاوره و کمک ارائه می دهند.
  • انجمن دارو سازی: داروخانه ها وظیفه تامین دارو و همچنین ارائه اطلاعات مشاوره در مورد دارو دارند.
  • سایر متخصصات مراقبت های بهداشتی: آخرین و مهم ترین موارد ، متخصصان مختلف بهداشتی هستند که پزشک نیستنداز جمله فیزیوتراپ ، گفتار درمانگر ، پرستاران و ماما

جشن های آلمان

  • آلمانی ها چه چیزهایی را جشن می گیرند؟
    جشن معروف اکتبرفست که در اوایل سپتامبر آغاز می شود از مهم ترین جشن های آلمانی هاست البته از جشن های کدو تنبل که در نزدیکی روز هالووین برگزار می شود و شام سال نو نیز نباید غافل بود.
  • بزرگترین و پر اهمیت ترین جشن آلمانی ها:
    جشن کریسمس که هرساله درتاریخ ۱۵دسامبر برگزار می شود از جشن های ملی در سرتاسر آلمان است که هم گروه های مذهبی و هم سایر گروه های جامعه برای آن اهمیت زیادی قائل هستند..

نوع پوشش در آلمان:

در محیط های کاری و تجاری که آلمانی ها کار می کنند،لباس هایی با رنگ های تیره بیشتر خواهان دارد.استفاده از کت و شلوار برای آقایان واجب است و در بعضی ارگان ها روز جمعه را مخصوص روزپوشیدن لباس های اسپرت و غیر رسمی نام گذاری می کنند.

هنر و صنایع دستی

گرچه کشور آلمان کشوری بسیار صنعتی می باشد ، ولی همیشه در زمینه های هنری نیز پیش قدم بوده و شرایط بسیار مناسبی را برای گسترش هنر و خلاقیت برای دیگران فراهم کرده است . به همین دلیل ، بسیاری از افراد هنرمند از تمام جهان ، کشور آلمان را برای انجام و ادامه فعالیت هنری خود بر می گزینند . افرادی مانند : نقاشان ، عکاس ها و موسیقی دان ها که به کشور  آلمان سفر می کنند با دیدن بستری که برای ارائه خلاقیتشان در این کشور فراهم است تصمیم خود را می گیرند که در این کشور ماندگار شوند.

این کشور دارای رشته‌هایی از صنایع دستی با پیشینه ای پانصد تا هفتصد ساله می باشد که از آن جمله می توان شیشه گری، نقاشی و تراش روی شیشه، چاقوسازی در شهر زولینگن و نقره سازی را در ایالت باواریا نام برد. البته سابقه‌ی رشته‌هایی نظیر سنگ تراشی، آهنگری دستی و سفالگری از هزار سال نیز تجاوز می نماید.

خدمات بانکی در آلمان

هردانشجوی خارجی دربدو ورود و در روزهای اولیه باید به فکر گشایش حساب در بانک باشد.حساب بانکی گاهی می تواند درکشور مقصد انجام پذیرد، بانک دوتچه ازجمله بانک های بین المللی است که بسیاری ازدانشجویان خدمات بانکی خود را در آن انجام می دهند.بسیاری ازپرداخت ها مانند قبض تلفن،اجاره وحتی بیمه سلامت بدون پرداخت حضورر پول انجام می پذیرند بنابراین چک کردن حساب ضروری است.برخی ازبانک ها بررسی مجانی حساب را برای دانشجویان میسر می سازند.پس ازتصمیم گیری درمورد بانک درکنارهزینه های مربوط به افتتاح حساب فاکتورهای مهم آنها شامل وجود شعبه مورد نظر مثلا به زبان انگلیسی درمنطقه است

دانستنی های جالب درباره ی آلمان:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان برای همه حتی غیر آلمانی ها رایگان است.
  • آلمان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است
  • آلمان یکی از بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا است با تولید ناخالص داخلی و جایگاه چهارم در جهان را پس از آمریکا و چین و ژاپن در اختیار دارد.
  • آلمان یکی از برجسته ترین کشورهای انتشار کتاب در جهان است