شرایط کار در کشور کانادا برای ایرانیان:

برای کار در کانادا و کاریابی در این کشور فرد باید به فرهنگ کاری این کشور آشنا باشد و بداند که یک کارفرمای کانادایی به چه چیزی نیاز دارد. برای کار در کانادا به یک شماره بیمه اجتماعی SIN نیاز دارد. برای پیدا کردن کار در کانادا مراجع مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها را برای فرد بیان کرد:

  • سازمان های خدمات دهنده به افرادی که ورکشاپ های نوشتن رزومه، جلسات آموزشی شغلی و دیگر سرویس ها را برای کاریابی در کانادا ارائه می کنند.
  • بانک کار که اطلاعات کاری و حرفه ای در مورد کار در کانادا را ارائه می دهد. که مشاغل ، دستمزد ، وظایف اصلی ، روند اشتغال و پیش نیازهای آموزشی برخی از آن ها هستند.
  • خدمات کانادا که اطلاعات مهمی در مورد کاریابی در کانادا ارائه می دهد.
  • وب سایت استان موردنظر برای تازه واردین

می توان گفت که یکی از مسیرهای کاریابی در کانادا استفاده از سایت های کاریابی می باشد،متقاضی کار کانادا باید وب سایت های موسسات کاریابی را به صورت کامل مطالعه کند و برای کار موردنظر درخواست دهد، برای هر شهر کانادا نیز ممکن است مراکز کاریابی جداگانه وجود داشته باشد.،به عنوان مثال اگر فرد جویای کار در تورنتو است، می تواند از مراکز کاریابی در تورنتو کمک بگیرد.

راه های متفاوتی برای کار ایرانیان همچون سایر شهروندان جهان، در کشور کانادا وجود دارد که هر فرد باید بسته به شغل، تحصیلات، تسلط به زبان و سایر موارد نسبت به آن ها اقدام کند. در حال حاضر، در صورتی که فردی شرایط مناسبی برای تحصیل در کانادا داشته باشد یا آن که همسر وی توانایی ورود به دانشگاه های کانادایی را در اختیار داشته باشد، می تواند از این طریق با آسودگی خاطر بیشتری خود را به بازار کار کانادا برساند.

مسیرهای مستقیم کاریابی در کانادا ممکن است یک سال یا بیش تر به طول بیانجامد و این مسئله تنها یکی از مشکلات ورود به کانادا به عنوان نیروی کار است. افراد برای ورود مستقیم به بازار کار کانادا همچنین به نمره زبان بیشتری نسبت به تحصیل نیاز خواهند داشت. از همین رو با توجه به رزومه شخصی، به برخی از افراد توصیه می شود که از مسیر تحصیل وارد کانادا شوند.

قانون استخدام در کانادا

دولت فدرال کانادا برای حمایت از حقوق کارمندان در برابر کارفرمایان، قانونی را تحت عنوان قوانین استخدام (Employment Standards Act) وضع کرده است تا بدین صورت بتواند امنیت کاری برای کارمندان را در کانادا فراهم نماید.

این قوانین با وجود برخورداری از بند های مشابه، بسته به هر یک از استان های کانادا متفاوت می باشد. که بهتر است تا متقاضیان با توجه به آیتم های موجود در قوانین هر استان، جهت دریافت شغل مورد نظر خود اقدام نمایند.

میانگین درآمد در کانادا

افزایش میزان درآمد به عواملی چون نوع شغل، سابقه کار و عوامل دیگری همچون مدرک تحصیلی، جنسیت و تمام وقت یا نیمه وقت بودن کار نیز بستگی دارد. از این بین تجربه کاری تا ۳۶%، مدرک تحصیلی تا ۲۹% و جنسیت افراد تا ۵% بر روی میزان حقوق دریافتی در ماه موثر است.

حداکثر و حداقل دستمزد در کانادا

در طی این محاسبات مشخص شده که کارکنان در حوزه شغلی حفاری معدن و نفت و گاز و بعد از آن حوزه صنایع و بخش های خدماتی همگانی همانند آب و برق و گاز، دارای بیشترین دستمزد می باشند و کارکنان قسمت های خدماتی مربوط به اقامت، مواد خوراکی و غذایی و خرده فروشان از کمترین دستمزد برخوردارند.

عوامل موثر بر میزان دستمزد در کانادا

  • سمت شغلی

نوع مشاغل خود عامل تاثیرگذاری بر میزان درآمد افراد می گذارد.

  • منطقه استانی

جز سمت شغلی از دیگر عوامل موثر میتوان به منطقه و استان کانادا اشاره کرد. در هر استان کانادا بسته به نیاز شغلی، برخی مشاغل نسبت به سایر استان ها پر درآمدتر هستند.

  • تحصیلات

مدرک تحصیلی افراد نیز در میزان دستمزد دریافتی در کانادا بی تاثیر نیست. به گونه ای که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) می تواند تا حدود ۲۹% در افزایش حقوق افراد موثر باشد.

تحصیلاتدرصد تاثیر گذار بر میزان درآمد
دیپلم۱۷%
کارشناسی۲۴%
کارشناسی ارشد۲۹%
دکترا۲۳%

ساعت کاری در کانادا

ساعت کار رسمی در کشور کانادا روزانه شامل ۸ ساعت و در طی یک هفته شامل ۴۰ ساعت کار می باشد و  در صنایع تولیدی این میزان به ۵۰ ساعت نیز می رسد. که ممکن است این میزان بسته به نوع شغل هر فرد کمی متغیر باشد اما در صورت هر گونه کار اضافی، یک مبلغ توافقی بعنوان اضافه کاری پرداخت می شود.

همچنین باید توجه شود که در صورت گرفتن حقوق ساعتی، در صورت مراجعه کارکنان به محل کار و نبود کار برای انجام دادن، کارفرما موظف به پرداخت حقوق حداقل ۲ ساعت کاری می باشد. و در بسیاری از مراکز کاری نیز کارفرمایان جهت مراجعه کارکنان خود به پزشک و یا دندان پزشکی، به آنها مرخصی ساعتی و با حقوق می دهند.

البته باید دانست که در صورت بالاتر بودن موقعیت شغلی، ساعت کاری نیز افزایش می یابد.

همچنین ساعت کار اداری در کشور کانادا نیز از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر می باشد.البته برخی از شعب خاص در کانادا در روزهای تعطیل و حتی در مواقعی تا دیر وقت مشغول به فعالیت هستند.

کارگران خارجی در کانادا برای داشتن زندگی مقرون به صرفه تر، کدام شهرهای کانادا را انتخاب کنند؟

شهرهای کبک، مونترال، انتاریو، همیلتون، نوااسکوشیا، هالیفاکس، ابوتسفورد و… که هزینه های اجاره خانه و ملک در آنجا نسبت به سایر شهرهای کانادا ارزان قیمت تر می باشد، برای زندگی کارگران خارجی در کانادا مناسب تر هستند.

بازار کار رشته های مختلف در کانادا و درآمد آن ها در کشور کانادا

مهندسان
مشخصات شغلی: مهندسان در تمامی زمینه های مهندسی
متوسط درآمد سالانه: ۱۰۶۰۰۰ دلار کانادا
دانشگاه های برتر: دانشگاه آلبرتا، دانشگاه اتاوا و دانشگاه مموریال نیوفاندلند
همانطور که این اصطلاح نشان می دهد، یک مهندس وظیفه نظارت بر تیم ها و هدایت آنها را به سمت اتمام یک پروژه بر عهده دارد. حقوق این شغل بسیار بالا است اما تا سال ۲۰۲۸ فقط ۱۵۲۰۰ موقعیت شغلی در این جایگاه ایجاد می شود که از تعداد فارغ التحصیلان و داوطلبان کمتر است به همین دلیل رقابت زیادی برای کسب جایگاه شغلی در این شغل نیاز است.

عنوان شغل های مهندسی در کانادا

  • مهندسی عمران
  • کارشناس کنترل کیفیت
  • مدیریت مهندسی
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی پروژه

مهم ترین مهارت های مورد نیاز مشاغل مهندسی در کانادا در ۲۰۲۱:

  • AutoCAD
  • کنترل کیفیت
  • ابزار دقیق
  • Solidworks
  • Autodesk Revit
  • دانش زبان فرانسه

وضعیت بازار کار شغل پزشکی در کانادا در ده سال آینده

وضعیت بازار کار شغل پزشکی در کانادا در ده سال آینده در استان‌های آلبرتا، بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، نیوبرونزویک، نیوفاندلند و لابرادور، نووا اسکاشیا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک، ساسکاچوان و سرزمین یوکان خوب است؛ در سرزمین‌های شمال غربی در ده سال آینده وضعیت شغل پزشکی متوسط خواهد بود. در نوناووت وضعیت بازار کار پزشکان در ده سال آینده مشخص نشده است.

طبق برآوردها، در ده سال آینده بازار کار شغل پزشکی در کانادا با کمبود شغل مواجه خواهد شد. در سال ۲۰۱۸ تعداد افراد مشغول به کار در حرفه پزشکی در کانادا ۷۵،۲۰۰ نفر، متوسط سن افرادی که در این حرفه مشغول فعالیت هستند ۴۵ سال و متوسط سن بازنشستگی آنان ۶۵ سال بود.

شرایط استخدام در شغل پزشکی در کانادا

برای ورود به بازار کار شغل پزشکی در کانادا معمولاً باید شرایط زیر را داشته باشید:

  •  مدرک کارشناسی یا در کبک، اتمام دوره کالج و یک سال تحصیل در پیش پزشکی در دانشگاه.
  • فارغ التحصیلی از مدرسه پزشکی مورد تایید و دو تا سه سال دوره رزیدنتی و کارآموزی پزشک خانواده.
  • قبولی در آزمون‌های تعیین صلاحیت شورای پزشکی کانادا و پروانه از مقامات ارائه جواز پزشکی استانی و سرزمینی

عناوین شغل پزشکی در کانادا

  • پزشک خانواده
  • پزشک
  • پزشک عمومی
  • رزیدنت
نام استانحداقل درآمد (سالانه)میانگین درآمد (سالانه)حداکثر درآمد (سالانه)
بریتیش کلمبیا۶۸،۱۲۳ دلار کانادا۱۶۱،۸۳۸ دلار کانادا۲۹۳،۸۲۱ دلار کانادا
مانیتوبا۹۶،۷۷۶ دلار کانادا۲۵۰،۳۷۲ دلار کانادا۴۶۹،۰۵۰ دلار کانادا
نیو برونزویک۸۶،۶۹۵ دلار کانادا۱۹۰،۲۰۷ دلار کانادا۳۲۴،۳۴۴ دلار کانادا
نیو فاندلند و لابرادور۸۰،۷۹۵ دلار کانادا۱۸۴،۵۸۷ دلار کانادا۳۲۴،۵۹۳ دلار کانادا
نووا اسکاشیا۷۳،۷۵۳ دلار کانادا۱۷۶،۴۳۱ دلار کانادا۳۱۱،۰۹۴ دلار کانادا
انتاریو۸۲،۸۸۶ دلار کانادا۲۱۹،۹۷۸ دلار کانادا۴۰۶،۲۲۲ دلار کانادا
جزیره پرنس ادوارد۸۷،۸۶۴ دلار کانادا۲۳۲،۰۰۶ دلار کانادا۳۴۱،۵۳۵ دلار کانادا

پرستار
پرستاری جزو یکی از پردرآمدترین و بهترین مشاغل کانادا در گروه A  می باشد. معمولا پرستاران در بیمارستان، درمانگاه و به طور کلی در مراکز درمانی کار می کنند. در همین ابتدا لازم به ذکر است که شرایط و میزان درآمد پرستاری در شهرهای این کشور متفاوت می باشد.

جهت کار در پرستاری باید مدرک تحصیلی پرستاری، مدرک زبان آیلتس با نمره ۷ یا مدرک تافل با نمره ۹۰ را داشته باشد. بهتر است بداند حقوق ماهیانه پرستاران در این کشور بر اساس ساعات کاری آنها میباشد.
شغل پرستاری بیشترین حقوق ۷۰ دلار در ساعت بوده و کمترین میزان حقوق در شغل پرستاری ۲۴ دلار میباشد. اما به طور میانگین پرستاران در این کشور تقریبا ۴۷ دلار در ساعت دریافت می کنند.

  • میزان درآمد سالانه پرستاری: بین ۵۸,۰۰۰ تا ۸۵,۰۰۰ دلار 

مهندس نرم افزار
مهندسی نرم افزار(مهندسی کامپیوتر) یکی دیگر از شغل های خوب و مورد نیاز کانادا است و این شغل بسیار مورد توجه این کشور قرار گرفته است. بهتر است  فرد بداند بازار کار مهندسی نرم افزار در این کشور بسیار خوب میباشد. جالب است بدانید مهندسی نرم افزار در این کشور جزو بهترنی مشاغل پردرآمد می باشد.

  • میزان درآمد سالانه مهندسان نرم افزار:  بین ۴۸,۰۰۰ تا ۱۵۳,۰۰۰ دلار

مشاغل تولیدی و فنی د رکانادا

مشاغل تولیدی بخش بزرگی از فعالیت های اقتصادی کانادا را تشکیل می دهند. بسیاری از افرادهم با توجه به مهارت و تخصص خود در بخش های مختلف تولیدی کانادا مشغول به کار می شوند. مشاغل مورد نیاز کانادا در حوزه تولید :

  • جوشکار و اپراتور تجهیزات مربوطه
  • تکنسین دستگاه های تولیدی
  • اپراتور دستگاه های تولیدی
  • مونتاژ کار
  • سوپر وایزر تولید
  • مکانیک دستگاه های سنگین
  • مکانیک خودرو

بهترین شهر کانادا برای ایرانیان در سال ۲۰۲۲

در کشوری به بزرگی و وسعت کانادا، خلاصه کردن لیست بهترین شهر های کانادا برای افراد آسان نیست.کشور کانادا با دارا بودن ۱۰ ایالت و سه قلمرو به وسعت ۹،۹۸۵،۰۰۰ کیلومتر مربع، به معنای واقعی کلمه مکان های بی شماری برای مهاجرت و زندگی دارد.

هر کدام از شهرهای لیست بهترین شهرهای کانادا، دارای امکانات و جاذبه های منحصر به فرد، مناظر زیبا، مردم مهربان، رفاه اجتماعی و … هستند.
کشور کانادا در سال های اخیر برای جذب متقاضیان ، اقدامات زیادی انجام داده است و توانسته نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند.
این کشور از سراسر جهان نیرو کار می پذیرد و با ورود به آن خیلی زود متوجه جامعه چند ملیتی آن خواهید شد.
سه شهر اولی که ایرانیان برای کار و زندگی در کانادا بر می گزینند شهر های ونکوور، تورنتو و مونترال می باشند.

بهترين شهر كانادا برای زندگی

یکی از شهر های کشور کانادا که این روزها بسیار مورد توجه متقاضیان ایرانی قرار گرفته است، ونکوور می باشد.

این شهر بیشتر برای افرادی که عاشق طبیعت و طبیعت گردی هستند و دوست دارند علاوه بر دسترسی به محیط شهری، از طبیعت بکر و زیبا هم لذت ببرند. مناسب است.
ایرانی هایی که در این شهرساکن هستند بیشتر در محله هایی مانند “وست ونکوور” و “نورث ونکوور” سکونت دارند.
این نواحی از بزرگترین بخش های شهر ونکوور به حساب می آیند که البته جزء گران ترین بخش ها هم هستند.
آب و هوای این شهر نسبت به دیگر شهر های کشور کانادا، معتدل تر می باشد و به این ترتیب فرد با زندگی در این شهر زمستان های خیلی سرد را تجربه نخواهد کرد.
تابستان هم در ونکوور معمولا گرم، غیر شرجی و بارانی است. به دلیل همین آب و هوای مطبوع این استان را همیشه سبز یا evergreen هم می نامند.

عمده افراد این شهر که در نزدیکی مرز امریکا واقع شده است، از ثروتمندان چین و خاورمیانه هستند.

یکی از نکات جالب در مورد شهر ونکوور نرخ چاقی پایین و مصرف پایین دخانیات می باشد، که به دلیل اهمیت ویژه ای است که ساکنین ونکوور به سلامت و سبک زندگی خود می دهند.

اسلام در کانادا

اقلیت های مذهبی کانادا:

  • مسیحی ۷۷٪
  • بی دین ۱۶/۲٪
  • اسلام ۲٪
  • یهودیت۱/۱٪
  • بودایی ۱٪
  • هندو ۱٪
  • سیک ۰/۹٪

مساجد و مراکز اسلامی

در کانادا حدود پنجاه مسجد وجود دارد که هر یک از آن‌ها به عنوان یک مرکز اسلامی و محلی برای آموزش قرآن شناخته می‌شوند.

نخستین انجمن اسلامی در سال  1920 در ادمونتون تأسیس شد و در همانجا مسجدی نیز بنا گردید

براساس آمار ملی سرشماری خانوار که دولت کانادا در سال ۲۰۱۱ میلادی به آن اقدام کرده است، نزدیک به یک میلیون و ۵۳ هزار و ۹۴۵ مسلمان در این کشور زندگی می کنند که ۳٫۲ درصد از کل جمعیت کانادا را تشکیل می دهند. برهمین اساس؛ اسلام به عنوان دومین دین بزرگ در این کشور پس از مسیحیت قرار دارد.

۷٫۷ درصد از ساکنان منطقه بزرگ تورنتو به دین اسلام گرویدند؛ براساس این آمار ،۴۲۴ هزار و ۹۲۵ مسلمان در منطقه به سرمی برند. در مونترال نیز  6 درصد ساکنان آن مسلمان هستند یعنی ۲۲۱ هزار و ۴۰ مسلمان در این شهر سکونت دارند.

این آمار پس از این نظرسنجی افزایش چشمگیری داشته است. مسلمانان در کانادا زندگی خوبی در کل دارند، این مسئله عامل جذب مهاجران مسلمان و افزایش تعداد آنها و ثبات شان در این کشور است.

بیشتر مسلمان کانادا در استان انتاریو یا کبک زندگی می کنند.

ایرانی‌تباران کانادا

پلازای ایرانیان واقع در محله لیتل پرشیا، یکی از مراکز اصلی خرید ایرانی در شمال خیابان یانگ، تورنتو

خیابان لانزدل، ونکوور با کوه کراس ، بسیاری از ایرانیان در این خیابان یا اطراف آن مشغول به کار یا زندگی هستند.

بر اساس نتایج آمار سرشماری سال ۲۰۱۶ که توسط مرکز آمار و داده‌های کانادا منتشر شد بیش از ۲۲۵ هزار کانادایی در خانه‌های خود به زبان فارسی صحبت می‌کنند که قطعاً سهم قابل توجهی از فارسی زبانان کانادا را ایرانی تباران این کشور به خود اختصاص داده‌اند [این آمار بیش از ۳۴٪ رشد جامعه ایرانیان کانادا را طی ۵ سال را نشان می‌دهد.