چرا کار در کانادا

  • پدیده چند فرهنگی:

کشور کانادا دارای بالاترین نرخ پذیرش افراد در میان کشورهای توسعه یافته است و ۵۷% این افراد به عنوان نیروی کار ماهر به کشور کانادا اعزام کاری شدند..و الباقی افرادی تشکیل می دهند که در حال پیوستن به خانواده خود در کانادا هستند

  • حامی حقوق خانم ها

این کشور احترام زیادی برای انتخاب و عقاید شهروندان خود قائل هست. با توجه به آمار اخیر و قریب ۸۲% از زنان بین ۲۵ تا ۵۴ ساله در حال کار و فعالیت در بیرون از خانه هستند این موضوع حضور بالای زنان در بازار کار را نشان می دهد.

  • کشور برتر اقتصادی دنیا

در حالی که این کشور از لحاظ منابع طبیعی بسیار غنی و ثروتمند است. قریب به ۹٫۷۸ درصد از شهروندان کانادا در مشاغل مرتبط با خدمات مشغول به کار هستند. در واقع حجم زیادی از اقتصاد این کشور مبتنی بر خدمات و سرویس است.

  • سیستم آموزشی کانادا

کشور کانادا در مقایسه با سایر کشورهای صنعتی و موفق دنیا مبلغ بیشتری را صرف سرانه تحصیلات و آموزش و پرورش می کنند. از این رو به عنوان تحصیل کرده ترین در کشور دنیا محسوب می شود. سیستم آموزش و پرورش دولتی کانادا یکی از بهترین نمونه ها در سطح جهان است.

  • روند سریع و رو به رشد تکنولوژی و فناوری در کانادا

بخش فناوری صنعتی است که سریعترین رشد را در کشور کانادا داشته و از آنجایی که نیاز به متخصصین حوزه فناوری و به طور پیوسته در حال افزایش است، پشتیبانی و سرمایه گذاری دولت در صنعت فناوری بسیار قوی بوده و درعین حال مجوزها و ابزارهای متعددی برای پیشبرد امور در اختیار استارت آپ ها قرار گرفته است.

  • خدمات درمانی جامع برای شهروندان کانادایی

هر استان در منطقه به شهروندان آن این امکان را می دهد تا بدون پرداخت هزینه برای خدماتی نظیر ویزیت بیمارستان و دسترسی به دکتر از خدمات درمانی منطقی استفاده کند

  • امنیت بالا کانادا

بر اساس آمار و نظرسنجی های مختلف در دنیا این  کشور به طور معمول در  10 کشور امن دنیا قرار دارد. این فهرست بر مبنای شاخصه های مختلف نظیر نرخ خودکشی ، قتل و… محاسبه شده است.

  • ثبات بالا بانک

این کشور شاهد هیچ شکست و ورشکستگی بانکی نبوده و سیستم به روز بانکی دارد.

  • کشور زیبا وآرام با صلح

کشور کانادا دارای جاذب های گردشگری زیادی برخوردار است

رشته ها مورد نیاز کانادا

مهندسیپزشکیسایر رشته ها
معماریداروسازیحسابداری
عمرانپرستاریمدیریت پروژه
کامپیوترروانشناسیطراحی لباس
هوش مصنوعیپزشکیحقوق
محیط زیستدندان پزشکیمدیریت بازرگانی
مکانیکماماییتربیت بدنی
  هنر
  زبان شناسی
  روابط عمومی

وضعیت درآمد مشاغل مختلف در کشور کانادا

ردیفشغلحقوق سالانه به صورت حدودی
۱مهندس برق و الکترونیک۷۱٫۳۵۸$
۲مهندس کامپیوتر۷۸٫۴۲۴$
۳پرستار۵۴٫۶۷۴$
۴توسعه دهنده نرم افزار۶۸٫۴۷۶$
۵مهندس شبکه۷۲٫۲۲۳$
۶متخصص جذب نیرو انسانی۴۸٫۶۳۶$
۷مدیر فروش۶۳٫۱۲۰$
۸بازاریابی۵۱٫۲۶۲$
۹مدیر عملیات۷۰٫۸۷۴$
۱۰جراح۱۹۵٫۴۱۸$
۱۱قاضی۷۶٫۷۷۲$
۱۲مدیرمالی۷۹٫۱۹۳$

میانگین حقوق ایالتی در کانادا

منطقهحقوق ساعتی ($ CAD)حقوق هفتگی ($CAD)حقوق سالانه ($CAD)
ساسکوچوان۴۵٫۳۵۱٫۷۰۱$۸۸٫۴۲۸$
آلبرتا۳۸٫۰۷۱٫۴۲۸$۷۴٫۲۳۷$
بریتیش کلمبیا۳۳٫۹۷۱٫۲۷۴۶۶٫۳۳۲
انتاریو۳۲٫۵۰۱٫۲۱۹۶۳٫۳۶۹
کبک۲۹٫۴۹۱٫۱۰۶۵۷٫۵۰۶
نوا اکوشیا۲۹۱٫۰۸۸۵۶٫۵۶۰

۱۰ شغل پردرآمد در کانادا سال ۲۰۲۲

ردیفعنوان شغلهزینه
۱مهندس نرم افزار
۲مدیر مالی۸۰٫۰۰۰ تا ۱۵۰٫۰۰۰$
۳مدیر کارخانهبیشتر از ۱۰۰٫۰۰۰$
۴مدیر توسعه برنامه نویسیبیشتر ۱۰۰٫۰۰۰$
۵مدیر بازاریابی 
6مدیر توسعه کسب و کاربیشتر از ۱۷۵٫۰۰۰$
۷معماربیشتر از ۱۰۰٫۰۰۰$
۸مدیر عملیات فناوری اطلاعات 
9مهندس برق$۱۱۵٫۰۰۰
۱۰مدیر پروژه ساختمانی$۱۰۰٫۰۰۰

انواع ویزاهای کانادا

  1. ویزاهای اقامت موقت کانادا
  2. ویزاهای اقامت دائم کانادا

ویزاهای موقت کانادا ، ویزایی است که دارنده آن می تواند به مدت کوتاهی ۶ ماه یا کمتر وارد کانادا شود.کسانی که ویزای موقت دارند برای تمدید اقامت شان در این کشور باید وضعیت ویزای موقت خود را تغییر بدهند.

ویزاهای اقامت موقت کانادا

  • ویزا توریستی

ویزای توریستی به دارنده ویزا اجازه می‌دهد که با اهداف گردشگری، شرکت در کنفرانس یا همایش، دیدار اعضای خانواده یا دوستان و … وارد کانادا شود.

  1. سن فرد زیر ۱۸ سال باشد
  2. تمام مدارک به انگلیسی ترجمه شود
  3. نباید سابقهٔ کیفری داشته باشید.
  4. برای مدت زمان اقامت‌ خود در کانادا باید به ‌اندازهٔ کافی پول داشته باشید
  • ویزا تحصیلی
    این ویزا به افرادی داده می‌شود که از یک دانشگاه کانادایی معتبر جهت ادامه تحصیل پذیرش گرفته‌اند. ویزای تحصیلی به دو شکل ویزای دانش‌آموزی و ویزای دانشجویی اخذ می‌گردد. برای تحصیل در مدارس کانادا اخذ ویزای دانش‌آموزی ضروری است. تحصیل در مقاطع لیسانس، تحصیلات تکمیلی و دوره‌های کوتاه ‌مدت کالج‌ها یا مؤسسات معتبر نیز نیازمند اخذ ویزای دانشجویی است.
  1. پیش از شروع تحصیل در کانادا باید در یکی از موسسات آموزشی معتبر کانادایی پذیرفته شده باشید
  • سوپر ویزا کانادا
    سوپر ویزا به والدین یا پدرومادربزرگ‌های شهروندان کانادایی یا افرادی که اقامت موقت کانادا را دارند، اجازه می‌دهد که به عنوان همراه به کانادا آمده و مدت طولانی‌تری در کنار آنها زندگی کنند. البته فرد دعوت‌کننده باید ثابت کند که از نظر مالی توانایی حمایت از افراد متقاضی سوپر ویزا را دارد. این ویزا ۱۰ ساله است اما در اصل تا پایان اعتبار گذرنامه متقاضی اعتبار دارد. دارندهٔ این ویزا در هر بار ورود به کانادا، می‌تواند حداکثر دو سال در این کشور اقامت کند.
  1. باید معاینات پزشکی را انجام داد.
  2. دعوت کننده (فرزندان یا نوه‌ های متقاضی) ویزا باید شهروند کانادایی بوده یا اجازه اقامت دائم را داشته باشند.
  3. دعوت کننده باید توانایی مالی نگهداری والدین خود در مدت زمان اقامت ‌شان در کانادا را داشته باشد. 
  • ویزای تسهیلات

ویزای تسهیلات (Facilitation Visas) به شهروندان کانادایی که دو تابعیتی هستند و گذرنامهٔ کانادایی ندارند اما گذرنامهٔ یک ملیت دیگر را دارند، اعطا می‌شود. در واقع به دلیل سخت بودن اخذ گذرنامهٔ کانادایی، مهر ویزای تسهیلات روی ویزای ملیت فرد دو تابعیتی زده می‌شود.

این ویزا برای چند ماه یا چند سال ممکن است اعتبار داشته باشد. اما در هر صورت فرد نباید هر بار بیشتر از ۶ ماه در کانادا باقی بماند. از آنجا‌که این ویزا برای مواقع ضروری صادر می‌شود، باید ادارهٔ مهاجرت را نسبت به ضروری بودن کارخود متقاعد کنید.

  •  ویزای کسب ‌و کار یا نمایندگی‌

ویزای کسب ‌و کار یا نمایندگی‌ (Business Persons and Business Delegations Visa) به افرادی داده می‌شود که با اهداف کسب‌وکار به صورت فردی یا گروهی، قصد سفر به کانادا دارند. بد نیست بدانید دارنده این ویزا اجازه ندارد در هیچ شرکتی در کانادا کار کند و فقط می‌تواند در مورد مسائل تجاری مذاکره و توافق‌های احتمالی را امضا کند.

این ویزا بیشتر از ۶ ماه اعتبار ندارد. بهتر است دارنده این ویزا فقط ۶ ماه یا حتی کمتر در خاک کانادا بماند. سفارت می‌تواند اعتبار ۳، ۵ یا حتی ۱۰ ساله به ویزای‌ متقاضی بدهد. اما هر بار اقامت‌ متقاضی در کانادا نباید بیش از ۶ ماه طول بکشد.

  • ویزا به منظور تولد کودک

این ویزا به افرادی داده می‌شود که تمام معیارهای اقامت موقت در کانادا را دارند و البته قصد دارند فرزند خود را در کانادا به دنیا بیاورند. فرزندانی که در کانادا متولد می‌شوند، خود به خود شهروند کانادا به حساب می‌آیند.

  • ویزای کاری

کانادا به این دلیل که کشور پیشرفته‌ای است، فرصت ‌های شغلی با درآمدهای خوب بسیاری دارد. به همین دلیل مردم از سراسر دنیا تقاضای کار در این کشور را دارند.

  • ویزای اهدای عضو

تقاضا برای دریافت عضو در هر کشوری بالاست و بیماران بسیاری منتظر دریافت و پیوند عضو هستند. به همین دلیل کشورها، ورود اهدا‌کننده‌های عضو به کشور خود را تسهیل می‌کنند. مدت این ویزا ۶ ماه یا کمتر است. اما اگر فرایند درمان‌تان تکمیل نشده باشد، تا زمان بهبودی کامل می‌توانید در کانادا بمانید.

انواع ویزا اقامت دائم کانادا

  • اکسپرس اینتری (Express Entry)

برنامه الکترونیکی است که دولت کانادا آن را طراحی کرده است.. شامل موارد زیر می باشد:

۱٫ برنامه تجاری متخصصان فدرال  (Federal Skilled Trades Program- FSTP)

این ویزای اقامت دائم به صاحبان کسب ‌و کاری داده می‌شود که در مشاغلی مانند نجاری، مکانیک هواپیما، اپراتورهای جرثقیل، مکانیک تجهیزات سنگین، برق، ماشین‌آلات، آهنگری، جوشکاری، لوله‌کشی و غیره، تخصص دارند.

شرایط ویزای برنامه تجاری متخصصان فدرال

  • توانایی نسبی در زبان
  • ۲ سال تجربهٔ تمام ‌وقت در حرفهٔ مورد نظر
  • بودن حرفهٔ انتخابی در فهرست مشاغل مورد نیاز کانادا

۲٫نیروی کار ماهر فدرال  (Federal Skilled Worker Program- FSWP)

این ویزا به افرادی داده می‌شود که تخصص آنها مورد نیاز کاناداست. پیش از اقدام به دریافت این ویزا، باید فرد امتیازات لازم را کسب کند

شرایط ویزای نیروی کار ماهر فدرال

  • از ۱۰۰ امتیاز مربوط به این ویزا باید حداقل ۶۷ امتیاز به دست آورید.
  • نمرهٔ آیلتس در زبان انگلیسی نباید کمتر از ۷ باشد.
  • در صورت داشتن تسلط به زبان فرانسوی امتیاز بیشتری به فرد تعلق می‌گیرد.

۳٫برنامه تجربه  کانادایی (The Canadian Experience Class)

به افرادی تعلق می‌گیرد که ویزای تحصیلی یا کار موقت داشته و می‌خواهند آن را به ویزای اقامت دائم تغییر دهند. همچنین این افراد تجربه تحصیل و یا کار در کانادا را داشته و در جامعه کانادایی زندگی کرده‌اند.

شرایط ویزای برنامه تجربه کانادایی

  • متقاضی برای دریافت این ویزا باید حداقل ۱ سال از ۳ سال گذشته را در کانادا کار و زندگی کرده باشد.
  • مهارت کاری فرد باید در فهرست مشاغل کانادا و در سطحی باشد که مورد نظر این کشور است.
  • باید به یکی از زبان‌ های رسمی کانادا، انگلیسی (آیلتس۷ به بالا) یا فرانسوی، تسلط  داشته باشید.
  • برنامه کاندید استانی

این ویزا به افرادی داده می‌شود که در کار خود نسبتا تخصص دارند و می‌توانند با حرفهٔ خود به اقتصاد کانادا کمک کنند. این نیروهای کار به استان ‌های مختلف کانادا که تقاضای آنها بالاتر است، فرستاده می‌شوند.

  • برنامه سرمایه ‌گذاری

این برنامه مختص افرادی است که قصد سرمایه‌ گذاری در کانادا را دارند و سرمایهٔ آنها حداقل دو میلیون دلار کانادایی است. آنها باید حداقل  ۱,۲۰۰,۰۰۰ دلار کانادایی سرمایه‌ گذاری کنند و دولت این سرمایه را به آنها پس از ۵ سال، البته بدون هیچ سودی، بازمی‌گرداند. همچنین می‌توانید این سرمایه را از بنگاه‌های مالی تهیه کنند و تنها سود بانکی آن را بپردازد.

  • برنامه کارآفرینی

برنامه کارآفرینی مختص افرادی است که به ‌تنهایی می‌توانند در اقتصاد کانادا مؤثر باشند. حداقل دارایی آنها باید ۳۰۰ هزار دلار کانادایی بوده و تعهد بدهند که مالکیت و مدیریت کسب ‌و کاری در حد و اندازهٔ یک سوم یک کسب ‌و کار کانادایی را خواهند داشت و سه سال پیاپی این کسب‌وکار را حفظ می‌کنند.

  • برنامه خود اشتغالی

برنامه‌ های خوداشتغالی مختص افرادی است که در کسب‌ و کار، ورزش، فرهنگ یا کشاورزی، مهارت دارند و می‌توانند کسب‌ و کار خود را راه‌ اندازی کنند. این افراد باید نشان بدهند که می‌توانند منابع مالی کسب ‌و کارشان را تأمین کنند و در زمینهٔ کاری خود به‌ اندازهٔ کافی تخصص دارند.

  • برنامه حمایت خانواده

این ویزای اقامت دائم کانادا به همسر و فرزندان وابسته به شهروندان کانادایی یا افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند، داده می‌شود.

  • ویزای استارت آپ

در برنامه استارت آپ متقاضی باید یک طرح یا برنامه نوآورانه را با حمایت یکی از سازمان های اعلام شده از سوی اداره مهاجرت کانادا به مرحله اجرا برساند. در صورت پیدا شدن سرمایه گذارو اجرایی شدن طرح  متقاضی می‌تواند برای خود و اعضای خانواده خود ویزای استارتاپ کانادا را کسب کرده و در نهایت از طریق آن برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کند.  در این برنامه متقاضی مجاز به سرمایه گذاری شخصی نیست و طرح ارائه شده وی حتما باید توسط یک سازمان  کانادایی مورد تائید اداره مهاجرت حمایت شده وتحت عنوان یک شرکت سهامی ثبت شود.

شرایط اخذ ویزای استارت آپ:

  1. هر پرونده حداکثر پنج متقاضی می‌تواند داشته باشد..
  2. هرکدام متقاضیان باید دارای حداقل  ۱۰٪ از حق رأی شرکت باشند.
  3. در صورت رد شدن هر یک از متقاضیان موجود در پرونده همه افراد رد می‌شوند.
  4. متقاضیان مهاجرت باید بیشتر از ۵۰ درصد سهام شرکت را دارا باشند.

مدارک لازم برای ویزا توریستی

  •  اصل پاسپورت متقاضی ویزای توریستی کانادا با حداقل یک سال اعتبار
  • تمامی پاسپورت‌های گذشته که در آ‌ن‌ها مهر ویزا درج شده باشد.
  • یک قطعه عکس جدید ۳,۵ در ۴,۵ رنگی با زمینه سفید
  • ترجمه شناسنامه و کارت ملی
  • ترجمه سند ازدواج (در صورت متاهل بودن متقاضی)
  • ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان در صورت همراه بودن آن‌ها در سفر به کانادا
  • فرم اطلاعات فردی و فرم اطلاعات خانوادگی

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا

۱٫پاسپورت: اصل پاسپورت فعلی متقاضی + اسکن صفحاتی از پاسپورت‌های قبلی که مهر یا برچسب ویزا یا ویزاهای قبلی شما در آن‌ها ثبت شده است.

۲. مدارک هویتی: اسکن شناسنامه (اجباری)، کارت ملی (اختیاری) و کارت پایان خدمت (اختیاری)

۳. یک قطعه عکس ۳,۵×۴,۵ با پس زمینه سفید

۴. تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی: فرم درخواست ویزای تحصیلی کانادا به صورت آنلاین تکمیل می‌شود. توجه داشته باشید که پس از تکمیل فرم، حتما آن را Validate کنید.

۵. فرم اطلاعات خانوادگی.

۵. رسید پرداخت هزینه‌های شهریه دانشگاه و یا مدرسه

۶. نامه پذیرش (LOA): پس از پرداخت هزینه‌های شهریه، این نامه از سوی دانشگاه و یا مدرسه برای فرد صادر می‌شود که برای اخذ ویزا به آن نیاز دارد.

۷. ترجمه مدارک تحصیلی: ترجمه کارنامه (ریز نمرات) ۳ سال گذشته (برای دانش آموزان) و یا ترجمه آخرین مدرک تحصیلی به علاوه ریز نمرات (برای دانشجویان)

۸. ترجمه کارت واکسیناسیون (برای ثبت نامه در مدارس کانادا)

۹. تعیین قیم برای افراد زیر ۱۸ سال: برای تعیین قیم، فرم مربوط به Custodian باید تکمیل شود. پس از تکمیل، این فرم باید توسط وکیل گواهی امضاء شود.

۱۰. تکمیل فرم توصیه نامه (برای دانشگاه و مدرسه): این فرم باید توسط مدیر مدرسه و یا معلم متقاضی تکمیل شود. همچنین برای ویزای دانشجویی کانادا، از طرف کالج و یا دانشگاه مقصد فرد مشخص می‌شود که این فرم باید توسط چه کسی تکمیل شود. (برای برخی از مدارس و دانشگاه‌های کانادا ممکن است بیش از یک توصیه نامه و همچنین SOP و رزومه نیز لازم باشد.)

۱۱. تائیدیه سیستم WES (فقط برای ثبت نام در دانشگاه و یا کالج): WES (World Education Service) یک سیستم ارزیابی مدارک تحصیلی برای دانشجویان بین المللی دانشگاه های آمریکا و کانادا می‌باشد. تائیدیه فقط برای مدارک دانشگاهی است و برای مدارک دبیرستان نیازی به گرفتن تائیدیه نیست. هزینه تائیدیه WES 300 دلار می‌باشد و حدودا ۱ ماه به طول می‌انجامد.

۱۲. مدارک مالی: توجه داشته باشید که منظور از مدارک مالی، گردش حساب و تمکن مالی می‌باشد. از مدارک مالی فقط تمکن مالی تاثیر در اخذ ویزا خواهد داشت. شخص با تمکن مالی باید به افسران ویزای کانادا اثبات کند که از پس هزینه‌های تحصیل و اقامت در این کشور بر می‌آید و برای پرداخت هزینه‌ها با مشکلی مواجه نخواهد بود. در صورت ارائه نامه تمکن مالی از بانک باید معادل ریالی شهریه یک سال تحصیل در موسسه مورد نظر به علاوه مبلغ ۱۰ هزار دلار کانادا را در حساب خود داشته باشد. (نامه تمکن مالی بانک با نرخ ارز دولتی محاسبه می‌شود، اما فرد حتما معادل ریالی مبلغ مورد نظر را  بر مبنای نرخ ارز آزاد در حساب خود قرار دهد.).

۱۴. سند ازدواج: در صورتی که شخص متقاضی متاهل بوده و همسر وی نیز در سفر او را همراهی می‌کند، باید سند ازدواج ارائه نیز ارائه شود.

۱۵. مدرک زبان: ارائه مدرک زبان، برای مدارس و کالج‌های کانادا الزامی نیست. اما برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در مقطع لیسانس (آیلتس با حداقل نمره ۶ و یا معادل آن)، مقطع فوق لیسانس (آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ و یا معادل آن)، مقطع دکترا (آیلتس با حداقل نمره ۷ و یا معال آن) مورد نیاز است. 

  • مدارس کانادا پیش از شروع تحصیل، آزمونی از دانش آموزان بین المللی گرفته که در صورت رد شدن در این آزمون، دانش آموز باید در یک دوره مقدماتی آموزش زبان شرکت کند.

مدارک ویزای کاری کانادا به شرح زیر می‌باشد:

  • اولین مورد از مدارک لازم برای دریافت ویزای کار کانادا نامه شرکت یا کارفرمای کانادایی است که می خواهد شما را استخدام کند.
  • مدرک ضروری بعدی، تاییدیه از اداره منابع انسانی و توسعه مهارت‌های کانادا است که Positive Labour Market Opinion نامیده می‌شود و بر اساس آن کارفرما اجازه استخدام فرد خارجی را پیدا می‌کند.
  • مدارک بانکی مبنی بر تمکن مالی متقاضی
  • گواهی سلامت جسمانی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک زبان انگلیسی یا بسته به ایالت مورد نظر، مدرک زبان فرانسه

انواع قراردادهای کاری در کانادا

استخدام دائم

در کانادا رایج ترین نوع قرارداد کاری، استخدام دائم است. در این نوع از قرارداد معمولاً کارمند مجموعه ای دریافت میکند که شامل حقوق، بیمه ی سلامت، پاداش و غیره است. در این نوع از قرارداد بیمه ی بیکاری، بیمه ی بازنشستگی، مالیات بر درآمد و غیره اعمال می شود. همچنین در صورتی که کارمند بدون اینکه خود مقصر باشد کارش را از دست دهد، حمایت دولت شامل حال او خواهد شد.

استخدام قراردادی/فریلنس

در این نوع از استخدام، با کارمند برای انجام پروژه ای قراردادی بسته و مبلغی به عنوان دستمزد وی تعیین می شود. کارمند فریلنس برای مدتی استخدام می شود و پس از پایان زمان مشخص شده همکاری اش را با ارگان موردنظر تمام میکند مگر اینکه دوباره قراردادی با او بسته شود. کارمندانی که به این شکل کار میکنند، ملزم به پرداخت مبلغی برای بیمه ی استخدام و یا بازنشستگی نیستند اگرچه میتوانند به انتخاب خود این کار را انجام دهند. همچنین مالیات بر درآمد این افراد در پایان سال پرداخته می شود. برای اینکه فرد بتواند به عنوان کارمند فریلنس در کانادا مشغول به کار شود، لازم است یک شماره ی  GST از آژانس مالیاته های کانادا دریافت کند.

استخدام پاره وقت

در کانادا شغلهای فراوانی هستند که میتواند به عنوان کارمند پاره وقت در آنها فعالیت کرد. برخی کارها تنها برای روزهای آخر هفته، تعطیلات، نصف روز و یا فقط بعضی روزهای هفته هستند. اغلب این شغلها در دسته ی خدمات رسانی قرار میگیرند و در هتلها و رستورانها، اغذیه فروشیها و فروشگاههای مختلف وجود دارند. حقوقی که در این نوع مشاغل به کارمند پرداخت میشود در هر کمپانی متفاوت است اما معمولاً پایه ی حقوق کانادا که در حال حاضر به طور متوسط ساعتی ۱۰٫۱۵ دلار کانادا است به عنوان حقوق به این دسته از کارمندان پرداخته میشود

کارآموزی

دانشگاه ها و کالج ها معمولا برای مدت معینی دانشجویان خود را به شرکت ها می فرستند تا کار یاد بگیرند.این نوع فعالیت ها موقتی است و معمولا حقوق بسیار کمی هم پرداخت می شود ولی خاصیتشان این است که ممکن است به استخدام دائم تبدیل شود.

شغل های تابستانی Summer Positions/Jobs

تاریخ دقیق استخدام بستگی به شرایط شرکت استخدام کننده و یا موسسه تامین کننده بودجه استخدام دارد ولی معمولا بین ماه های جون تا سپتامبر است. در این ماه ها نیاز به کارمندان موقتی زیاد می شود چرا که خیلی از کارمندان دائمی شرکت ها به مرخصی می روند. از طرف دیگر افزایش تعداد مسافران و هوای خوب شغل های موقتی جدیدی را ایجاد می کند.

کار داوطلبانه Voluntary

کارهای داوطلبانه یا Voluntary کارهایی است که در مقابل انجام آنها حقوقی پرداخت نمی شود. معمولا این کارها را برای سازمان های امور خیریه انجام می دهیم یا به منظور خدمت به دیگران و یا کسب تجربه و افزایش شانس استخدامی. خیلی از کسانی که تازه وارد کانادا می شوند برای به دست آوردن تجربه کانادایی دست به این کارها می زنند. 

موسسات برتر برای کاریابی در کانادا

  • موسسه Global Hire

موسسه Global Hire در زمینه استخدام نیروی انسانی فعالیت داشته و در ادمونتون، کلگری و آلبرتا دارای دفتر اداری است. این موسسه متقاضیان استخدام در شرکت‌های کانادایی را در چهار زمینه شغلی مختلف شامل بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، جوشکاری و بازار کار ماهر دسته‌بندی می‌کند.

  • موسسه استخدام Hays

موسسه هایز کانادا یک گروه استخدام حرفه‌ای بین‌المللی است که در ۳۳ کشور مختلف جهان از جمله کانادا فعالیت می‌کند. این موسسه در شهرهای ونکوور، ادمونتون، تورنتو و مونترال دارای دفتر اداری است. موسسه هایز در ارتباط با ویزای کار خدماتی ارائه نمی‌دهد

  • موسسه Petro Staff

دفتر مرکزی موسسه پترو در کلگری مستقر بوده و عمده فعالیت آن در کانادا و آمریکا است. همان‌طور که از نامش پیداست این موسسه معروف تنها در بخش نفت و گاز فعالیت می‌کند و به نیروی کار ماهر و بااستعداد کمک می‌کند تا وارد بازار کار کشور کانادا شوند.

  • موسسه بین المللی کبک

موسسه بین‌المللی کبک در حوزه توسعه اقتصادی فعالیت داشته و ماموریت آن مشارکت در موفقیت اقتصادی شهر کبک است. یکی از خدماتی که موسسه کبک در راستای رسیدن به این هدف ارائه می‌کند استخدام نیروهای بین‌المللی است. این شرکا امور استخدامی را انجام داده، صدها کاندیدای مختلف را برای مشاغل موجود معرفی کرده و با شرکت‌های استخدامی خارجی نیز مذاکره می‌کند.

  • موسسه Cowan

موسسه Cowan با استخدام نیروی کار ماهر در زمینه‌های مهندسی، صنایع ساختمانی و منابع بیش از شش دهه است که با مشاغل و استعدادهای مختلف انطباق دارد. مقر اصلی این موسسه در شهر مونترال بوده و در حال حاضر به صورت محلی و بین‌المللی در بخش‌های اقتصادی مختلف فعالیت می‌کند.

  • موسسه بین‌المللی Drake

موسسه Drake یکی دیگر از استخدام‌کنندگان کانادایی است که در دهه ۱۹۵۰ تاسیس شد و مقر آن در تورنتو قرار دارد. این موسسه بین‌المللی استعدادهای برتر را در سراسر کانادا و جهان شناسایی کرده و به صورت موقت یا دائمی آن‌ها را استخدام می‌کند.

  • موسسه بین المللی Renard

این موسسه بین‌المللی که دفتر اصلی آن در شهر تورنتو قرار دارد و دارای یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ از نامزدهای جستجوگر شغل در کانادا است

  • موسسه Michael Page

موسسه Michael Page در شش قاره مختلف دنیا دفتر داشته و دارای یک شبکه جهانی است. این موسسه که در سال ۱۹۷۶ در بریتانیا تاسیس شد

  • موسسه Hire Immigrants

این موسسه از مشاغل مختلفی پشتیبانی کرده و به کارفرمایان این امکان را می‌دهد تا مستقیما با مهاجران دارای مجوز و تخصص ارتباط بگیرند.

  • موسسه Diamond Personnel

موسسه پرسنل الماس بیشتر خدمات خود را در ارتباط با پرستاری از بچه‌ها و سالمندان ارائه می‌کند. ضمنا این موسسه در زمینه اخذ ویزای کار کانادا و هماهنگی‌های لازم جهت پرواز به کانادا نیز فعالیت داشته و به طور مداوم از نیروهای کار خود پشتیبانی می‌کند. این موسسه در شهرهای تورنتو، ونکوور و کلگری دارای دفتر اداری است.

  • موسسه Alliance Online

این موسسه در زمینه‌های مختلفی از جمله صنایع خودروسازی، کشاورزی، ساخت‌وساز و انرژی اقدام به استخدام نیروی کار کانادایی و خارجی می‌کند. ضمن این که این موسسه در زمینه پر کردن فرم‌های LMIA، برنامه نامزدی استانی و ارزیابی نیروی کار خارجی نیز خدمات خود را ارائه می‌نماید.

  • موسسه Outpost

ماموریت موسسه Outpost استخدام نیروی کار بااستعداد محلی و بین‌المللی در شرکت‌های ساختمانی و مهندسی است. این شرکت در ونکوور واقع شده

  • موسسه ELI

موسسه Euro Labour Infusion یک آژانس کاریابی مستقر در استان آلبرتا است که روی پیدا کردن نیروی کار خارجی ماهر برای کارفرمایان خارجی تمرکز دارد

تعیین وقت سفارت

رزرو وقت سفارت آلمان به دو روش حضوری و آنلاین انجام می شود:

  • ثبت نام آنلاین

در صورتی که فرد قصد دارد به صورت حضوری برای اخذ ویزا کانادا  اقدام کند، به دلیل نبود سفارت کانادا در ایران، باید همراه با مدارک‌ به یکی از کارگزاری‌های کانادا در کشورهای همسایه مراجعه کند. در ابتدا مدارک فرد را تحویل و فرم مربوطه را پر می‌کند و سپس در روز و تاریخ تعیین شده می بایست برای انگشت نگاری به مراکز وک مراجعه کند. قبل از آن، وجه انگشت‌نگاری را واریز کرده و به کارگزاری ارائه دهد. منتظر ایمیل جواب ویزای خود برای کانادا بماند.

  • مراجعه حضوری به سفارت

در این روش به سایت VFS Global  رفته و حساب کاربری برای خود می‌سازد. بعد از آپلود مدارک، سفارت یک کد رهگیری به فرد می‌دهد. با توجه به کشوری که قصد دارد در آن انگشت‌نگاری را انجام دهد، دفتر وک مدنظر را انتخاب کرده و هزینه صدور ویزا و انگشت ‌نگاری را به صورت آنلاین می‌پردازد. حالا باید منتظر نامه سفارت باشد. اگر مهلت انگشت‌نگاری بگذرد عملا درخواست ویزای فرد بی‌نتیجه خواهد بود.

خوبی این روش این است که فرد امکان تکمیل مدارک‌ را در صورت وجود ناقصی خواهد داشت و فقط برای انگشت‌نگاری به کشور مورد نظر سفر می‌کند.

وقت سفارت کانادا چقدر طول می کشد؟

با توجه به این که کانادا در ایران سفارت خانه ای ندارد پس کلیه متقاضیان اخذ ویزای کانادا باید به یکی از کشورهای همسایه وقت سفارت گرفته و سفر کنند.برای اخذ ویزا می توانید به یکی از شهرهای همسایه مانند آنکارا، استانبول، ایروان، دبی، ابوظبی و … مراجعه کنید تا بتوانید درخواست خود را به سفارت ابلاغ نمایید.

وقت سفارت کانادا بستگی به میزان تقاضا و ازدحام متقاضیان دارد، لذا نمی توان زمان دقیقی برای وقت سفارت کانادا تخمین زد. وقت سفارت کانادا در شرایط عادی از هر کشوری که اقدام شده باشد به طور معمول ۷ تا ۱۰ روز کاری (۱۴ روز) به طول می انجامد.