معرفی بهترین دانشگاه ها ی کانادا :

ردیفدانشگاهرتبه در کانادارتبه کشوری
۱دانشگاه تورنتو
(University of Toronto)
114
2دانشگاه بریتیش کلمبیا
 (University of British Columbia)
231
3دانشگاه مک گیل
 (McGill University)
351
4دانشگاه مک مستر
 (McMaster University)
4133
5دانشگاه مونترال
 (University of Montreal)
6140
6دانشگاه کلگری
(University of Calgary)
7174
7دانشگاه اوتاوا
(University of Ottawa)
8192
8دانشگاه واترلو
(University of Waterloo)
9210
9دانشگاه وسترن
 (Western University)
10287
10دانشگاه ویکتوریا
(University of Victoria)
11301
11دانشگاه سایمون فریزر
(Simon Fraser University)
12306
12دانشگاه دال هوزی
 (Dalhousie University)
13325
13دانشگاه لاوال (Laval University)14361
14دانشگاه مانیتوبا
(University of Manitoba)
15390

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم:

وزرات علوم کشور ایران دانشگاه های مورد تایید این نهاد را در سه گروه ممتاز، خوب و متوسط دسته بندی کرده است که این دانشگاه ها عبارتند از:

دانشگاه های ممتاز
۱دانشگاه دال هاوس (Dalhousie University)
2دانشگاه لاوال (Laval University)
3دانشگاه مک گیل (McGill University)
4دانشگاه کوئینز (Queen’s University)
5دانشگاه سیمون فراسر (Simon Fraser University)
6دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)
7دانشگاه کلگری (University of Calgary)
8دانشگاه گولف (University of Guelph)  در رشته های کشاورزی و دامپروری
۹دانشگاه واترلو (University of Waterloo)
10دانشگاه ویکتوریا (University of Victoria)
دانشگاه های خوب
۱دانشگاه کارلتون (Carleton University)
2دانشگاه کانکوردیا (Concordia University)
3دانشگاه اونتاریو غربی (The University of Western Ontario)
4دانشگاه مونترال کبک (University du Quebec a Montreal)
5دانشگاه منیتوبا (University of Manitoba)
6دانشگاه منیتوبا (University of Manitoba)
7دانشگاه گولف (University of Guelph)
8دانشگاه ساسکاچوان (University of Sasketchewan)
9دانشگاه رجینا (University of Regina)
10دانشگاه ویندسور (University of Windsor)
دانشگاه های متوسط
۱دانشگاه آکادیا (Acadia University)
2دانشگاه برندون (Brandon University)
3دانشگاه لیک هد (Lakehead University)
4دانشگاه نیپیسینگ (Nippising University)
5دانشگاه ترنت (Trent University)
6دانشگاه شربروک (University of Sherbrooke)
7دانشگاه سادبری (University of Sudbury)

دانشگاه های رایگان در کانادا:

برای تحصیل در دانشگاه های رایگان کانادا در مقطع لیسانس فرد باید اقدام به اخذ بورسیه تحصیلی کند. امکان دریافت بورسیه تحصیلی و تحصیل در دانشگاه رایگان کانادا در مقطع لیسانس خصوصاً برای افرادی که از ایران اقدام می کنند بسیار کم احتمال است، به طور کلی مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های کانادا و تحصیل رایگان در دانشگاه های کانادا مدارک زیر مورد نیاز است. لازم به ذکر است که در کانادا دانشگاه هایی که به طور کامل و برای تمامی افراد رایگان باشد وجود ندارد و حتی افرادی که در کانادا زندگی می کنند برای تحصیل در دانشگاه ها اقدام به پرداخت شهریه دانشگاه، هر چند هم کم می کنند. بنابراین باید گفت که بورسیه تحصیلی رایگان کانادا تنها در صورت فول فاند بودن آن بورسیه امکان پذیر است. در این قسمت برای آشنایی بیشتر شما دانشگاه های کانادا که شهریه بسیار پایینی دارند بیان شده است:

دانشگاه نیوفاندلند
(Memorial University Of Newfoundland)
دانشگاه پرنس ادوارد
(University Of Prince Edward Island)
دانشگاه براندون
(Brandon University)
دانشگاه آلبرتا کنکوردیا
(Concordia University College Alberta)
دانشگاه دومینیکن
(Dominican University)
دانشگاه آتباسکا
(Athabasca University)
دانشگاه سانتا
(University de Saint – Boniface)
دانشگاه ساسکاچوان
(Saskatchewan university)

ارزان ترین دانشگاه های کانادا:

  • دانشگاه مموریال:
    یکی از ارزان ترین دانشگاه های کانادا است که در شهر سنت جانز ایالت نیوفاندلند و لابرادور قرار دارد. این دانشگاه دولتی فضای بزرگی دارد و در آن هفت دانشکده، چند مدرسه و تعدادی مرکز تحقیقاتی به چشم می‌خورد. در هر یک از این دانشکده‌ها نیز رشته‌های متفاوتی تدریس می‌شود. البته این دانشگاه چهار پردیس دانشگاهی در سایر نقاط دنیا نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به انگلستان اشاره کرد.
    هزینه شهریه برای دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی در دانشگاه مموریال نویفاندلند تحصیل کنند حدود یازده هزار و پانصد دلار کانادا است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز برای تحصیل در این دانشگاه باید حدود ۳ هزار دلار کانادا بابت شهریه بپردازند.
  • دانشگاه براندون:
    یکی دیگر از ارزان ترین دانشگاه های کانادا است که در استان منیتوبا قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های این شهر به حساب می‌آید؛دانشگاه براندون دانشگاهی است که رشته موسیقی را به‌صورت تخصصی ارائه می‌دهد. به همین دلیل این دانشگاه مورد علاقه بسیاری از موزیسین‌ها است. تحصیل در دانشگاه براندون در مقطع کارشناسی حدود هفت هزار دلار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی هزینه دارد.
  • دانشگاه گوئلف یا گلف :
    یکی دیگر از ارزان ترین دانشگاه ها می باشد. این دانشگاه نیز مانند سایر دانشگاه‌های ذکر شده دولتی است. دانشگاه گوئلف در شهر گوئلف ایالت اونتاریو قرار دارد و به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌ها در زمینه علوم کشاورزی شناخته می‌شود. دانشگاه گوئلف مانند سایر ارزان ترین دانشگاه های کانادا خدمات متنوعی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است
    شهریه دانشگاه گوئلف برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی نزدیک به ۱۰ هزار دلار کانادا است.
  • دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی:
    در شهری با همین اسم قرار دارد؛این دانشگاه در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد. دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی در بین ارزان ترین دانشگاه های کانادا وسعت کوچکی دارد، به همین دلیل نسبت به سایر دانشگاه‌های ارزان کانادا دانشجوی کمتری می‌پذیرد. هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه حدود ۳ هزار دلار کانادا است.
  • دانشگاه ساسکاچوان:
    این دانشگاه در شهر ساسکاتون و در استان ساسکاچوان قرار دارد و به عنوان یکی از دانشگاه‌های ارزان کانادا شناخته می‌شود. دانشگاه ساسکاچوان در زمینه‌های پزشکی، ژنوم دامی، بیوتکنولوژی کشاورزی و رشته‌های دیگر جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا به حساب می‌آید. البته این دانشگاه اخیرا در رشته‌های از جمله پروتئومیکس، ژئوشیمی، دارو و سایر رشته‌های مرتبط به شیمی نیز در حال پیشرفت است. شهریه این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد حدود ۴ هزار دلار کانادا است. البته این مبلغ با توجه به نوع رشته تحصیلی امکان دارد متفاوت باشد.

در کل ارزان ترین دانشگاه های کانادا برخلاف آن‌چه که ممکن است به نظر برسد، کیفیت آموزشی و خدماتی بالایی دارند. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند تا در این مراکز آموزشی به تحصیل بپردازند.

مقاطع تحصیلی در کشور کانادا:

  • دوره های کالج:
    دوره‌هایی هستند که بیشتر روی مهارت های کاربردی و مربوط به بازار کار تمرکز دارند. این دوره‌ها در کشور کانادا بسیار پر استقبال بوده و شمار زیادی از دانشجویان کانادایی و بین‌المللی در این دوره‌ها تحصیل می‌کنند. شرایط ورود به دوره های کالج در کانادا، نسبت به دانشگاه‌ها ساده تر بوده ولی دریافت ویزای دانشجویی از طریق ثبت نام در کالج کانادایی کمی پر ریسک بوده.
    پیش نیاز اخذ پذیرش کالج در کانادا: داشتن مدرک پیش دانشگاهی (داشتن مدرک زبان الزامی نیست)
  • دوره مقدماتی لیسانس در کانادا:
    دوره قبل از لیسانس یا همان آماده سازی علمی در کانادا مخصوص متقاضیانی است که قصد ورود به دوره کارشناسی را دارند؛ ولی از نظر آکادمیک و زبان در این دوره پذیرفته نشده‌اند.
  • دوره لیسانس در کانادا:
    تحصیل لیسانس در کانادا یا همان undergraduate degree در تمامی استان‌ها به جز استان کبک پس از سال ۱۲ دبیرستان آغاز می‌شود؛ دوره کارشناسی در کانادا معمولا ۴ سال طول می‌کشد؛در استان کبک پس از سال ۱۱ دبیرستان، دانشجو می‌تواند وارد دوره کالج شود یا در دوره پیش دانشگاهی دو ساله شرکت کرده و سپس وارد دوره لیسانس ۳ ساله شود.
    پیش نیاز اخذ پذیرش لیسانس در کانادا: داشتن مدرک پیش دانشگاهی (۱۲ ساله) – (داشتن مدرک زبان الزامی نیست)
  • دوره پری مستر در کانادا:
    دوره پری مستر در کانادا مخصوص متقاضیانی است که قصد ورود به دوره کارشناسی ارشد را دارند ولی از نظر آکادمیک و زبان در این دوره پذیرفته نشده‌اند. برای برخی از رشته‌ها مانند حقوق، شرکت در دوره های پری مستر برای ادامه تحصیل در دوره فوق لیسانس بسیار رایج است. در گروه رشته‌های مهندسی نیز برخی از دانشگاه‌ها برای ادمیشن دوره فوق لیسانس نیاز به نمره آزمون جی آر ای (GRE) یا جی مت (GMAT) دارند، ولی با شرکت در دوره پری مستر و ارائه کارنامه آن، دانشگاه متقاضی را بدون این مدارک می‌پذیرد.
    پیش نیاز اخذ پذیرش پری مستر در کانادا: داشتن مدرک لیسانس با معدل بالای ۱۴
    مدرک آیلتس ۵.۵
  • دوره فوق لیسانس در کانادا:
    تحصیل فوق لیسانس در کانادا در کانادا یا همان‌ graduate degree معمولا ۱ تا ۲ سال بوده و به صورت ریسرچ یا کورس ارائه می‌شود. در دوره های course-based دانشجو با شرکت در کلاس و گذراندن واحد های درسی مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت می‌کند. در دوره های فوق لیسانس research-based دانشجو باید با کمک استاد راهنمای خود بر روی موضوعی تحقیق کرده و پایان نامه ارائه بدهد؛ برخی از دوره های کارشناسی ارشد نیز ترکیبی بوده و شامل کورس و ریسرچ می‌شوند؛ دوره های مستر با ریسرچ در بسیاری از موارد توسط دانشگاه یا استاد راهنما فاند می‌شوند و نوعی از بورسیه تحصیلی کانادا را دریافت می‌کنند.
    برخی از دوره های مستر این امکان را به متقاضی می‌دهند که به صورت مستقیم در مقطع دکتری دوره ادامه پیدا کند.
    پیش نیاز اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در کانادا: داشتن مدرک لیسانس با معدل بالای ۱۴
    مدرک آیلتس ۶ یا ۶.۵ (در برخی از رشته‌ها داشتن مدرک زبان برای اخذ پذیرش الزامی نیست)

دوره دکتری در کانادا:
تحصیل دکتری در کانادا ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد؛ در دوره دکترای کانادا دانشجو باید یک پروژه را دنبال کند. بیشتر این پروژه‌ها توسط شرکت های بزرگ اسپانسر شده هستند و به همین دلیل بیشتر پروفسورها در دوره دکتری به دانشجویان فاند یا کمک هزینه تحصیلی اعطا می‌کنند. این فاندها گاها شهریه دانشجو را پوشش داده و گاها مبلغی اضافه بر آن نیز به دانشجو تخصیص داده می‌شود تا هزینه‌های زندگی او نیز پوشش داده شود. دوره دکتری در کانادا دارای کورس نیز می‌باشد.
پیش نیاز اخذ پذیرش دکترا در کانادا: داشتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس با معدل بالای ۱۴
مدرک آیلتس ۶ یا ۶.۵ (در برخی از رشته‌های مهندسی بدون مدرک زبان، کار را می‌توان آغاز کرد)