اقتصاد کانادا:

کانادا به عنوان کشوری توسعه‌یافته دومین کشور بزرگ در دنیا است و رتبه‌ی دهم را در میان اقتصادهای بزرگ دنیا دارد. اگرچه سیاست‌های سبز و حفاظت از محیط زیست برای کانادا اهمیت زیادی دارد اما صنعت سوخت‌های فسیلی در اقتصاد این کشور نقش مهمی را بازی می‌کند. کانادا چهارمین صادرکننده نفت و گاز است و صادرات این مواد بخش بزرگی از اقتصاد را پوشش می‌دهد.

همچنین کانادا جزو کشورهای پیشرو در استخراج و صادرات منابع طبیعی مثل طلا، نیکل، اورانیوم و الماس است؛ دیگر صنایع مهم در اقتصاد کانادا صنعت خودروسازی و صنایع هوایی هستند.

بخش مهمی از روابط تجاری کانادا با آمریکا است و حدود سه چهارم از صادرات کانادا به آمریکا انجام می‌شود

در سال ۲۰۲۱، اقتصاد کانادا همچنان در ردیف آزادترین کشورها قرار دارد که از زمان سقوط در گروه مربوطه در سال ۲۰۱۵ بوده است. ساده ترین راه برای بهبود آزادی اقتصادی توسط دولت، کاهش هزینه های دولت و در نتیجه بالا بردن امتیاز بسیار پایین برای آن نشان دهنده شاخص است. اصلاح قوانین کار برای ایجاد بازار کار انعطاف پذیرتر، آزادی کار را افزایش می دهد.

کانادا اولین کشور برتر جهان در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار اعلام شد؛ ژاپن و آلمان به ترتیب رتبه های ۲ و ۳ را از آن خود نمودند؛ در حالی که سوئیس، کشوری که پیش از این در رتبه ۱ بود به رتبه ۴ سقوط نمود. استرالیا همچنان به عنوان کشور شماره ۵ و پس از آن ایالات متحده با رشد یک پله ای به رتبه ۶ دست یافته است.

تاریخچه مختصر از اقتصاد کانادا:

در قرن هفدهم بخش بزرگی از جمعیت دادوستد کنندگان در کانادا را افرادی تشکیل می‌دادند که از کشورهای اروپایی آمده بودند  و مهاجرت به کانادا و اقامت به کانادا را برگزیده بودند؛ در این دوران اقتصاد کانادا سیستم ساده‌ای داشت و تجارت یکی از مهم‌ترین منابع درآمد بود.

با گذشت زمان و کشف معادن، فروش فلزاتی مثل آهن و طلا و صید ماهی جزو موارد تاثیرگذار در اقتصاد کانادا شد؛ کشاورزی و کاشت گندم و البته دامداری نیز جزو تشکیل‌دهندگان اقتصاد کانادا بود؛ در این دوران عمده تولید کانادا به دو کشور بریتانیا و فرانسه فروخته می‌شد.

بزرگترین صنایع کانادا

کشور کانادا در حال حاضر جزء ۱۰ اقتصاد برتر و بزرگترین صنایع کانادا می باشد و در سال ۲۰۱۹ تولید ناخالص ملی ۱٫۷۳ تریلیون $ (دلار) بود. از این نظر در جایگاه دهم جهان قرار دارد. بخش صنعت در کانادا از جمله بزرگترین صنایع کانادا نقش بسیار مهم و غیر قابل انکاری در اقتصاد این کشور و میزان اشتغال داشته است. اقتصاد کانادا با حمایت دولت از صنایع و همچنین تصویب قوانینی شامل توافق نامه تجارت آزاد با برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان باعث ثبات اقتصادی این کشور شده است..

مشارکت های تجاری کانادا با اتحادیه اروپا، مکزیک، ژاپن، چین و ایالات متحده باعث رشد صنعت در کشور کانادا شده است. کانادا به دلیل فراوانی منابع طبیعی همراه با جمعیت نسبتا کم خود، به عنوان یک منبع انرژی شناخته می شود.

درباره بزرگترین صنایع کانادا

کانادا امروز یکی از باثبات ترین اقتصادهای جهان را دارا می باشد. کانادا همواره یک کشور تجاری و صنعتی بوده و صنعت و تجارت محرک اصلی اقتصاد این کشور بوده است. در سال ۱۹۸۸ دولت کانادا تجارت آزاد با ایالات متحده را تصویب کرد. به دنبال آن با پیوستن مکزیک به توافقنامه تجاری آزاد (NAFTA) در سال ۲۰۰۸ بیش از ۱ تریلیون $ (دلار) تجارت کالا صورت گرفت. امروزه کانادا یکی از ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان است. بخشی از گروه G8 کشورهای پیشرو در زمینه صنعتی با ایالات متحده، آلمان، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن و روسیه است.

نرخ بیکاری در کانادا

نرخ بیکاری در کانادا برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد.

  • به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، با بازگشایی بخش بزرگی از کسب و کارها در نتیجه کاهش سرعت شیوع کرونا، نرخ بیکاری کانادا در ماه آگوست با ۰.۴ درصد کاهش در مقایسه با ماه قبل به ۷.۱ درصد رسید. این نرخ بیکاری که کمترین نرخ بیکاری ۱۷ ماه اخیر محسوب می شود پس از آن رقم خورد که در این ماه شمار افراد بیکار ۸۱ هزار نفر کمتر شد.  طی این مدت برای ۹۰ هزار نفر اشتغال زایی صورت گرفت که از این تعداد، ۶۱ هزار نفر به صورت تمام وقت و ۲۹ هزار نفر به صورت پاره وقت استخدام شده اند.  
  • طی این مدت نرخ مشارکت در بازار کار به ۶۵.۱ درصد رسیده که ۰.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل بوده است. هم چنین نرخ بیکاری جوانان که شمار افراد فاقد شغل ۲۰ تا ۲۴ سال را اندازه می گیرد با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۱۵.۶ درصد رسیده است.
  • متوسط نرخ بیکاری کانادا در بازه زمانی ۱۹۶۶ تا ۲۰۲۱ معادل ۷.۸۴ درصد بوده که پایین‌ترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۶۶ با ۲.۹ درصد و بالاترین رقم ثبت شده مربوط به می ۲۰۲۰ با ۱۳.۷ درصد بوده است.
  • به تفکیک استانی در این ماه بیشترین افزایش اشتغال مربوط به استان های اونتاریو و کبک بوده است که در کبک ۲۲ هزار فرصت شغلی و در اونتاریو ۲۹ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. در سال ۲۰۲۰ بیشترین اشتغال زایی ماهانه مربوط به ماه ژوئن با اشتغال زایی برای ۹۵۲ هزار نفر و کمترین اشتغال زایی مربوط به ماه آوریل با اشتغال زایی منفی ۱۹۹۳ نفری بوده است

۰ شرکت های برتردرکانادا در سال ۲۰۲۰:

به علت پایین بودن نرخ بیکاری در کانادا امروزه کارفرمایان بیش از پیش برای جذب کارگران خارجی  تلاش می کنند این بدین علت است که کانادا با کمبود نیرو ی کار مواجه است و برای هر شغلی کارگر کمتری  وجود دارد.

مجله Forbes و شرکت آماری Statista از ۸۰۰۰ کارمند برای تعیین بهترین مکان برای کار در کانادا نظرسنجی کرد. شرکت کنندگان در مشاغل با حداقل ۵۰۰ کارمند مشغول به کار بودند.

آنهایی که در ۱۰ لیست برتر قرار گرفتند از شهرهای بزرگ مانند مونترال و تورنتو و همچنین شهرهای کوچکتر مانند اتاوا و وینیپگ نیز بوده اند. در ذیل ۱۰ شرکت برتر برای استخدام و کار در کانادا از آخر به اول بر اساس نظرسنجی آورده شده است.

۱۰- دانشگاه تورنتو
صنعت: آموزش
دفتر مرکزی: تورنتو، استان آنتاریو

۹-Fedex
صنعت: حمل و نقل
دفتر مرکزی:  Mississauga استان آنتاریو

۸-Air Transat
صنعت: حمل و نقل
دفتر مرکزی: مونترال، کبک

۷-Boeing
صنعت: هوافضا و دفاعی
دفتر مرکزی: وینیپگ، منیتوبا

۶-Microsoft
صنعت: نرم افزار و خدمات (فناوری اطلاعات)
دفتر مرکزی: Mississauga، آنتاریو

Ubisoft-5
صنعت: رسانه و تبلیغات
دفتر مرکزی: مونترال، کبک

Costco-4
صنعت: خرده فروشی و عمده فروشی
دفتر مرکزی: اوتاوا، انتاریو

Cisco Systems-3
صنعت: نرم افزار و خدمات(فناوری اطلاعات)
دفتر مرکزی: تورنتو، انتاریو

۲-Hydro-Québec
صنعت: Utilities
دفتر مرکزی: مونترال،کبک

Google-1
صنعت: IT, Internet، نرم افزار و خدمات
دفتر مرکزی: تورنتو، انتاریو

صنعت کانادا وبخش اصلی صنعت

 صنعت کانادا را در ۳ بخش اصلی صنایع خدماتی، تولید و منابع طبیعی می توان خلاصه کرد

  • صنایع خدماتی:
    صنایع خدماتی باعث ایجاد بسیاری از بهترین مشاغل کانادا در زمینه هایی مانند حمل و نقل، آموزش، مراقبت های بهداشتی، ساخت و ساز، بانکی، ارتباطات، خدمات خرده فروشی، جهانگردی و دولتی شده است. به طوری که در حال حاضر بیش از ۷۵% کارگران کانادایی مشغول به کار در صنایع خدماتی هستند.
  • صنایع منابع طبیعی:
    صنایع منابع طبیعی شامل جنگلداری، ماهیگیری، کشاورزی، معدن و انرژی است. این صنایع نقش مهمی در تاریخ و توسعه کشور داشته اند. امروزه اقتصاد بسیاری از مناطق این کشور هنوز به توسعه منابع طبیعی بستگی دارد. درصد زیادی از صادرات کانادا از کالاهای منابع طبیعی می باشد.
  • صنعت تولید:
    صنایع تولیدی در کانادا باعث صادرات کالا در جهان و همچنین ایجاد اشتغال و تولید سرمایه در داخل کشور کانادا می شود. از جمله محصولات تولیدی کانادا شامل کاغذ، تجهیزات پیشرفته، فن آوری هوافضا، خودرو، ماشین آلات، مواد غذایی، پوشاک و بسیاری کالاهای دیگر می باشد.

منابع درکشورکانادا

  • منابع طبیعی کانادا به انگلیسی : (Canadian Natural Resource) شرکت نفت و گاز کانادایی است، که در زمینه  اکتشاف واستخراج نفت و گاز، همچنین تولید محصولات پتروشیمی فعالیت می‌کند.
  • شرکت منابع طبیعی کانادا در سال ۱۹۷۳ راه‌اندازی شد و در حال حاضر عملیات اصلی این شرکت در میادین نفتی مستقر در غرب کانادا، مخازن فراساحلی آفریقای غربی و دریای شمالی می‌باشد.
  • دفتر مرکزی این شرکت در شهر کلگری و آلبرتا قرار داردو دفاتر بین‌المللی آن، در آلبرتا، بریتیش کلمبیا و ساسکاچوان مستقر می‌باشند. دفاتر بین‌المللی این شرکت نیز در گابن و ساحل عاج و ابردین قرار گرفته‌اند.
  • سهام شرکت منابع طبیعی کانادا در بازار بورس نیویورک و بازار بورس تورنتو معامله می‌شود. شرکت منابع طبیعی کانادا در سال ۲۰۰۹ در فهرست فوربز جهانی ۲۰۰۰ در رتبه ۲۵۱ از بزرگترین شرکت‌های عمومی جهان قرار گرفت

صادرات و واردات در کشور کانادا

كانادا ساختاری غیرمعمول در اقتصاد خود دارد. واردات این كشور ۸/۴۸۴ میلیارد دلار است و نفت یكی از مهم‌ترین كالاهایی است كه كانادا اقدام به واردات آن می‌كند. بعد از آن ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و برق مهم‌ترین كالاهای وارداتی این كشور است كه در واقع همین كالاها پایه‌گذار صادرات این كشور است. صادرات پتروشیمی، مواد پلاستیكی و فراورده‌های نفتی كانادا در كنار صدور حجم عظیمی از مواد اولیه در واقع پایه ایجاد الگوهایی جدید در توسعه تجارت بین‌الملل بر پایه اقتصاد منابع طبیعی شده است.

صادرات به کانادا

کشور کانادا در شمال قاره آمریکا واقع شده و دومین کشور بزرگ جهان از لحاظ وسعت محسوب می شود. بیشتر مساحت این کشور به علت مجاورت با قطب شمال و سرمای هوا، خالی از سکنه است. ایالات متحده آمریکا بزرگترین شریک تجاری برای کانادا است.جمعیت این کشور در حدود ۳۵ میلیون نفر و از اقوام مختلف تشکیل شده است که بازار مناسبی برای ورود کالاهای مختلف و صادرات به کانادا فراهم کرده است. کشور ایران یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده محصولاتی مانند خرما ، پسته و انجیر خشک محسوب می شود.