قوانین رانندگی و اخذ گواهی نامه رانندگی در کشور استرالیا

 

از نکات بسیار جالب کشور استرالیا حق تقدم پیاده بر سواره است تا آنجا که وسایل نقلیه موظف هستند در جاهایی که فرد از یک طرف خیابان به طرف دیگر از محل های تعیین شده  حتی بدون چراغ قرمز تردد کند، وسایل نقلیه کاملاّ به ایستند و این امر کاملا به صورت یک فرهنگ درآمده است و فقط اتوبان ها از این امر مستثنی هستند . از نکات دیگر وجود مسیر ویژه دوچرخه سواران در تمامی اتوبان های بین شهری در این کشور است و اصل رانندگی در بین خطوط از مواردی است که هرگز از آن تخطی نمی شود.

انواع گواهینامه های رانندگی در استرالیا

در استرالیا ۸ نوع گواهینامه رانندگی وجود دارد که عبارتند از:

  • گواهینامه برای ماشین ها ی سبک   Car C
  • مینی بوس، اتوبوس LR Light Rigid
  • ماشین های سنگین ۸ میله – با وزن حجمی ۸ تنRigid Medium MR
  • ماشین های سنگین با ۳ محور به بالا و وزن حجمی ۸ تن به بالا Rigid Heavy HR
  • ماشین های سنگین به علاوه یدک کش بیش از ۹ تنCombination Heavy HC
  • ماشین های سنگین در انواع گوناگونCombination Multi MC
  • موتور سیکلتR Motorcycl

سیستم امتیاز بندی

سیستم امتیازی به منظور حفظ و امنیت راننده تحت تعلیم در این حالت اعمال می شود ، در استرالیا همانقدر که گرفتن گواهینامه کار سختی است از دست دادن آن کار ساده ای است. برخلاف ایران که به هنگام تخلف ، فقط جریمه رانندگی مجازات فرد متخلف است ،‌ در استرالیا سیستم امتیاز بندی علاوه بر جرائم نقدی حاکم است .در سیستم امتیازبندی حین دریافت گواهینامه بین ۳ تا ۱۲ امتیاز به متقاضی داده می شود که برای مدت ۱ تا ۳ سال اعتبار دارد و در صورت تخلف متناسب با آن، امتیاز کسر می گردد و در صورت اتمام امتیازات، گواهینامه باطل و یا دیگر موارد قانونی اعمال می گردد . این سیستم در سراسر استرالیا برای جلوگیری از تخلفات رانندگی اعمال می گردد تا رانندگان مراتب ایمنی را در حین رانندگی رعایت کنند. سیستم امتیازبندی برای سرعت غیر مجاز، نبستن کمربند، و عدم استفاده کلاه ایمنی برای موتور سواران در زمان تعطیلات  آخر هفته بلند مدت شنبه، یکشنبه و دوشنبه و کریسمس، سال نو و عید دو برابر می شود .

شرایط سنی اخذ گواهی نامه رانندگی

حداقل سن ۱۵ سال و ۹ ماه.

صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

به موجب این گواهی نامه که مدت اعتبار آن یک سال می باشد می توان در کشورهای پذیرنده گواهی نامه رانندگی بین المللی،به صورت موقت به رانندگی پرداخت. این گواهینامه علاوه بر زبان فارسی به ۷ زبان بین المللی (‌انگلیسی- فرانسوی- روسی – عربی-‌ آلمانی- اسپانیائی- چینی)‌ نیز ترجمه گردیده است . گواهینامه ایرانی برای گرفتن گواهینامه بین المللی یکساله باید ۳۱ روز اعتبار داشته باشد و برای گرفتن گواهینامه بین المللی ۳ ساله، اعتبار گواهینامه ملی باید ۳ سال باشد.

شرایط اخذ گواهی رانندگی برای مهاجرین

چنانچه شما گواهی نامه رانندگی خارج از کشور دارید در صورتی که بخواهید به رانندگی تان در استرالیا ادامه دهید نیاز است که گواهینامه رانندگی ایالت استرالیا که سکونت دارید را در طی سه ماه اولیه رسیدنتان به استرالیا کسب کنید. در صورتیکه شما دارنده ویزا موقتی هستید شما می توانید با گواهینامه خارج از کشور خود تا ۱۲ ماه رانندگی کنید.براساس کشوری که شما گواهینامه فعلی تان را از آنجا گرفته اید شما قادر به اخذ گواهینامه محلی استرالیایی بدون آزمون هستید. اگرچه در صورتیکه گواهینامه شما از یک کشور غیرقابل قبول (غیر رسمی) باشد شما ممکن است مجبور شوید در آزمون تئوری و یا آزمون رانندگی شرکت کنید. در نتیجه گواهینامه بین المللی تنها به افرادی تعلق می گیرد که قبلا در کشور خود گواهینامه ملی دریافت کرده اند.

جریمه در استرالیا

۱) در صورتی که فرد ظرف ۳ سال،  ۴ امتیاز یا بیشتر از دست بدهد به مدت ۳ ماه گواهینامه تعلیق میشود و درخواست مجدد رد می شود.

۲) در صورتی که رانندگی بیش از سرعت  مجاز باشد حداقل ۴ امتیاز ، سرعت غیر مجاز بیش از ۳۰ کیلومتردر ساعت ۳ ماه و بیش از ۴۵ کیلو متر در ساعت ۶ماه تعلیق گواهینامه به دنبال دارد همچنین درخواست تمدید نیز رد می شود.

۳) فردی که گواهینامه اش معلق یا درخواست اخذ مجدد گواهینامه وی رد شده است، و بدون گواهینامه رانندگی کند متحمل پرداخت هزینه سنگینی خواهد شد. یعنی دادگاه حکم زندانی شدن و رد صالحیت برای اخذ گواهینامه صادر خواهد کرد.  در این گونه موارد فرد خاطی حق درخواست ارجاع پرونده به دادگاه را به منظور بررسی مجدد ندارد.