دانشگاه ها و موسسات قطر در سال ۲۰۲۲

تدریس در دانشگاه‌ های قطر به دو زبان انگلیسی و عربی امکان‌ پذیر می باشد. از جمله مهمترین مراکز تحصیلات عالی در قطر آکادمی قطر، مدرسه مهندسین قطر، کالج شمال جزیره و مدارس تجاری اروپایی را می­توان نام برد. تحصیل در مراکز آموزشی قطر به‌ صورت رایگان نیست و دانشجویان بایستی برای تحصیل در این مراکز شهریه پرداخت نمایند.

در قطر سال ۲۰۲۲ دانشگاه‌ های بسیاری وجود دارد که اکثر این دانشگاه‌ ها در مناطق شمالی این کشور واقع گردیده اند. هم اکنون دانشگاه‌ های دولتی این کشور میزبان ۱۶۰۰۰ دانشجو می ­باشد. تدریس در رشته های علوم طبیعی، مهندسی و تجارت در این دانشگاه‌ ها به زبان انگلیسی و در رشته های هنر، آموزش و علوم اجتماعی به زبان عربی ارائه می­ گردد. این دانشگاه ها دارای دانشکده های حقوق، علوم اسلامی، تجارت و اقتصاد، مهندسی و داروسازی نیز می باشند. تمامی این دانشکده های از امکانات آموزشی مناسبی برخوردار می­ باشند.

ردیفنام دانشگاهرشته های آموزش
۱دانشگاه پزشکی ویل کرنلآموزش پزشکی – مراقبت های بهداشتی
۲دانشگاه TAMUمهندس برق- شیمی – مکانیک – نفت
۳دانشگاه کارنگی ملونمدیریت کسب و کار – سیستم های اطلاعاتی و علوم رایانه
۴دانشگاه پرستاریفن آوری سلامت محیطی – سلامت عمومی – ایمنی و بازرسی مواد غذایی – رادیوگرافی پزشکی – متخصص پزشکی – داروسازی و درمان تنفسی

دانشگاه های رایگان در قطر

کشور قطر دارای دانشگاه‌هایی با مدرن‌ترین امکانات آموزشی است و وزارت علوم این کشور همکاری درستی با دانشگاه و سایر موسسات علمی داشته است. این کشور توانسته به تأسیس شعبه‌های تحصیلی زیادی در بخش‌های مختلف بپردازد. در کشور قطر دانشجویان بین‌المللی زیادی دیده می‌شود و این موضوع سبب شده است که فضای تحصیل رایگان در کشور قطر فراهم شود. تحصیل رایگان در کشور قطر به این معنی است که امکانات آموزشی با هزینه ارزان و یا رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد. یکی از امتیازهای خوب تحصیل رایگان در کشور قطر، امکان تحصیل به زبان انگلیسی است.

تحصیل رایگان در قطر بسته به دانشگاه و سطح علمی فرد دارد. عموما دانشگاه های معتبر بین المللی واقع شده در قطر دانشجویان با معدل بالا را به آسانی پذیرش کرده و علاوه بر تحصیل حتی هزینه زندگی آنان را نیز می پردازند.

دانشجوی دانشگاه بودن می تواند مسئولیت های زیادی را به دنبال داشته باشد. مسئولیت های تحصیلی ممکن است شامل گذراندن تکالیف ، مقالات و امتحانات در یک مهلت مشخص باشد ، در حالی که مسئولیت های خارج از برنامه ممکن است شامل هدایت یک سازمان خاص یا انجام فعالیت هایی خارج از کلاس باشد.

مسئولیت یک دانشجوی بین المللی حتی بیشتر است ، زیرا فرد مسئولیت جنبه های مختلف دیگری مانند محل زندگی ، هزینه های تحصیل و موارد دیگر را به عهده خواهد داشت. بنابراین ، مسئولیت پذیر بودن دانشجو حتی قبل از ورود به دانشگاه های قطر ، فرد را به مهارتهای مقابله همزمان با چندین چالش مجهز می کند.

بورس های تحصیلی قطر به دانشجویان از اقشار مختلف این فرصت را می دهد تا در برخی از دانشگاه های برتر قطر بدون هیچ گونه مشکل مالی و پرداخت هزینه ای تحصیل کنند. قطر دارای تعدادی دانشگاه سطح بالا است که بورس تحصیلی بالایی ارائه می دهند ، تا به دانشجویان بین المللی کمک کند فرصت تحصیل در این کشور را داشته باشند ، به خصوص اگر دانشجویان بورس تحصیلی زیادی دریافت کنند.

مقاطع تحصیلی در قطر

دوره دبستان در این کشور از ۷ سالگی آغاز شده است تا ۱۵ سالگی ادامه دارد. ( این دوره مهارت های زندگی و سواد خواندن و نوشتن و دفاع شخصی به دانش آموزان آموزش داده می شود.)

پس از دوره زمانی ۱۵ سال ، افراد خود را برای مقطع دبیرستان آماده می کنند.

دوره تا ۱۸ سالگی بوده و دروس مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه به افراد آموزش داده می شود و سطح زبان تقویت می شود.

تحصیل لیسانس در کشور قطر یک دوره ۴ ساله و تحصیل فوق لیسانس دوره ۲ ساله است. تحصیل برای مقطع دکترا دوره ۴ ساله است.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در قطر

به طور کلی وزارت علوم دانشگاه های خارجی مورد تایید خود را در چهار گروه ، بدین صورت که گروه الف ( عالی ) ، گروه ب ( خوب ) ، گروه ج ( متوسط ) ، گروه د ( ضعیف ) دسته بندی می کند. که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور که در دانشگاه های گروه الف و در برخی از دانشگاه های گروه ب تحصیل می نمایند می توانند تا مقطع دکتری ادامه تحصیل نمایند

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در کشور قطر به شرح ذیل می باشد :

گروه ب (خوب)

  1. Qatar University