جزئیات هزینه های زندگی در کشور عمان(سال ۲۰۲۲):

کشور سلطنت نشین عمان در خاورمیانه واقع شده است. هزینه های زندگی در این کشور بسته به سبک زندگی، و اینکه فرد قصد دارد چه مقدار هزینه و چه مقدار پس انداز کند، متفاوت است.

متقاضیان باید در نظر داشته باشند که هرچه به سمت شهر های بزرگتر بروند، هزینه ی مسکن، و آپارتمان ها افزایش پیدا می کند. هزینه های غذا و حمل و نقل در سرتاسر کشور تقریبا ثابت می باشد، اما همچنان در حال افزایش نیز می باشد. متوسط دستمزد ماهیانه در این کشور ۶۵۴ ریال عمانی ، و متوسط هزینه ی زندگی برای یک نفر ۳۸۸ ریال عمانی می باشد.

هزینه های خورد و خوراک در سال ۲۰۲۲:

ردیفنام کالاقیمت
۱هزینه یک وعده غذا در رستوران های ارزان قیمت۲٫۵۰ ريال
۲هزینه غذا برای ۲ نفر در رستوران ها متوسط۱۱٫۲۵ريال
۳هزینه غذا در رستوران های مک دونالد۲٫۵۰ريال
۴هزینه یک قوطی نوشابه کوکاکولا۰٫۳۵ريال
۵هزینه ۱ لیتر شیر۰٫۶۰ريال
۶هزینه ۱ کیلوگرم برنج سفید۰٫۷۴ريال
۷هزینه ۱۲ عدد تخم مرغ۱٫۱۴ريال
۸هزینه ۱ کیلو گرم فیله مرغ۲٫۳۱ريال
۹هزینه ۱ کیلوگرم سیب۰٫۹۵ريال
۱۰هزینه ۱ کیلوگرم موز۰٫۶۸ريال
۱۱هزینه ۱ کیلوگرم پرتقال۰٫۶۹ريال
۱۲هزینه ۱ کیلوگرم گوجه فرنگی۰٫۴۹ريال
۱۳هزینه ۱ کیلوگرم سیب زمینی۰٫۳۸ريال
۱۴هزینه ۱ کیلوگرم پیاز۰٫۳۷ريال
۱۵هزینه ۵/۱ لیتر آب۰٫۲۲ريال
۱۶هزینه ۱ کیلوگرم پنیر محلی۲٫۴۴ريال

هزینه های حمل و نقل(۲۰۲۲):

ردیفبلیطهزینه
۱هزینه بلیط یک طرفه ( حمل و نقل داخلی)۰٫۵۰ريال
۲هزینه بلیط عبور(ماهانه):۱۵ريال
۳هزینه مبداء تاکسی۲ريال
۴هزینه تاکسی ۱ کیلومتری۰٫۳۰ريال
۵هزینه تاکسی انتظار ۱ ساعته:۵ريال
۶هزینه ۱ لیتر گاز۰٫۲۳ريال

هزینه های آب، برق و گاز (۲۰۲۲):

۱هزینه قبوض اصلی(آب، برق، گاز)۲۹٫۲۷ريال
۲هزینه ی پرداخت تعرفه ی یک دقیقه ای مکالمه ی داخلی تلفن۰٫۰۷ريال
۳هزینه اینترنت۲۹٫۲۳ريال

هزینه ورزش و اوقات فراغت:

۱باشگاه بدنسازی ماهانه برای ۱ نفر۲۰٫۳۴ريال
۲هزینه اجاره زمین تنیس۸٫۳۸ريال
۳هزینه سینما برای یک نفر۳٫۵۰ريال

هزینه پوشاک و کفش(۲۰۲۲):

۱هزینه یک عدد شلوار۱۷٫۴۷ريال
۲هزینه یک عدد لباس زمستانه در فروشگاه های زنجیره ای۱۴٫۹۴ريال
۳هزینه یک جفت کفش برند نایکی۳۱٫۳۰ريال
۴هزینه یک جفت کفش چرم مردانه۳۱٫۸۰ريال

قیمت و هزینه اجاره خانه:

۱هزینه اپارتمان ( ۱ خوابه) در مرکز شهر۲۴۶٫۵۹ريال
۲هزینه اپارتمان (۱ خوابه) در خارج از شهر۱۶۲٫۵۰ريال
۳هزینه اپارتمان ( ۱ خوابه) در مرکز شهر۲۴۶٫۵۹ريال
۴هزینه اپارتمان (۱ خوابه) در خارج از شهر۱۶۲٫۵۰ريال
۵هزینه اپارتمان (۳ خوابه) در مرکز شهر۴۲۴٫۷۹ريال
۶هزینه اپارتمان (۳ خوابه) خارج از مرکز شهر۲۸۶ريال

هزینه زندگی دانشجویی:

هزینه تحصیل و زندگی در عمان می تواند برای افرادی که قصد زندگی در کشور عمان را دارند، از اهمیت بالایی برخوردار باشد. تحصیل در این مدارس به زبان عربی انجام می شود، اما مدرسه های بین المللی نیز برای دانش آموزان خارجی وجود دارد که زبان معلم ها انگلیسی می باشد. در دانشگاه، تحصیل در مقطع کارشناسی ۴ سال، در مقطع کارشناسی ارشد ۲ سال و در مقطع دکتری ۲ تا ۴ سال طول می کشد. تدریس در این دانشگاه ها برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی انجام می شود، و متقاضیان جهت پذیرش در این دانشگاه ها می بایست دارای مدرک آیلتس ۵٫۵ در مقطع کارشناسی، ۶٫۵ در مقطع کارشناسی ارشد و ۷ در مقطع دکتر باشند.

  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی بین ۱۰۰۰ الی ۲۵۰۰ دلار می باشد.
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار می باشد
  • هزینه تحصیل در مقطع دکتری بین ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار می باشد.

گران ترین و ارزان ترین شهر های کشور عمان برای زندگی

  • مسقط (پایتخت عمان)
  • صلاله
  • بارکا
  • صحم
  • خابوره
  • سویق
  • ابرا
  • صور

مزایا و معایب زندگی در عمان:

مسلم است که زندگی در هر کشور مزایا و معایب خاص خودش را دارد، و متقاضیان زندگی و کار در کشور های خارجی می بایست با در نظر گرفتن شرایط کشورها انتخاب درستی برای آینده خود کنند. در این بخش به مزایا و معایب زندگی در عمان می پردازیم.

مزایا زندگی در این کشور بدین شرح است:

  • امنیت مناسب:

نرخ جنایت در این کشور بسیار کم می باشد، و اغلب جنایت هایی که در این کشور رخ می دهند بسیار ناچیز و کوچک هستند. از آنجایی که این کشور جامعه ای سنتی را در بر گرفته، بنابراین بهترین محیط را برای بزرگ کردن بچه ها و پرورش انها دارد، و افراد محلی این کشور بسیار مهماندوست و مهربان هستند.

  • هزینه زندگی

در مقایسه با کشور های غربی، هزینه زندگی در کشور عمان کم بوده و افرادی که شهروند این کشور شده اند، زندگی خوبی با هزینه ی قابل پرداخت داشته باشند.

  • کار و شبکه در این کشور آسان است:

مسقط شهر کوچکی می باشد، بنابراین؛  پیدا کردن کار در این شهر به هیچ وجه دشوار نمی باشد. افراد خارجی زیادی نیز ساکن این شهر و کشور می باشند، که می توانید بعد از مدت زمانی با آنها ارتباط برقرار کرده و رابطه ی دوستانه ی مفیدی را شکل دهید.

  • هزینه ماشین و سوخت ارزان است:

توصیه می شود بعد از ساکن شدن در این کشور اقدام به خرید خودرو سواری برای خود کنید، زیرا داشتن خودرو شخصی اقتصادی تر از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این کشور می باشد.

  • مناظر زیبا:

عمان سرزمینی خوش منظره است، از سواحل شنی شگفت انگیز و کویرها گرفته تا رشته کوه ها و آبدره های نفس گیر. حیات وحش فراوانی نیز در این کشور وجود دارد، که شامل؛ پنج گونه ی مختلف از لاک پشت ها و کوسه نهنگ ها می شود.

معایب زندگی در این کشور نیز به شرح زیر می باشد:

  • نرخ تصادفات بالا:

در حالیکه دولت عمان جاده های این کشور را در بهترین حالت خود نگه داشته، اما باید گفت رانندگی در این کشور در پایین ترین سطح استاندارد نسبت به کشور های غربی قرار دارد، و ممکن است عادت کردن به این شیوه رانندگی کمی زمان ببرد. سبقت گرفتن و سرعت بالا در این کشور عادی بوده، که همه ی این موارد به منجر به افزایش وقوع تصادف در این کشور می شود.

  • همه چیز در این کشور زمان بر است:

بر خلاف کشور های غربی که تمام کارها با سرعت خاص و معینی پیش می رود، شیوه ی زندگی در عمان بسیار آرام تر است. برای مثال؛  تنظیم کردن اینترنت، و باز کردن حساب بانکی کمی بیشتر از حد معمول طول می کشد. انجام سریع کارها در این کشور مورد بسیار کم نظیری است، پس افرادی که خواستار ساکن شدن در این کشور هستند باید روی صبر خود کار کرده، و خود را با این سبک زندگی وفق دهند.

  • زندگی به سبک غربی ها گران و هزینه بر است:

محصولات غربی در سوپرمارکت های این کشور پیدا میشود، اما می بایست هزینه ی گزافی برای آنها پرداخت. همچین موردی در رابطه با لباس های غربی برند، و وسایل الکترونیکی نیز صدق می کند.

  • تحصیل گران:

افرادی که خواستار تحصیل در این کشور برای خود و یا فرزندان خود می باشند، می بایست به این نکته توجه داشته باشند که، برای ثبت نام و تحصیل در مدارس و دانشگاه ها باید هزینه ی هنگفتی بپردازند. بیشتر مدارس در این کشور خواستار پرداخت تمام مبالغ قبل از روز اول مدرسه و شروع ترم تحصیلی هستند، و حتی بعضی از انها خواستار سپرده قابل استرداد نیز می شوند.

  • حق تغییر شغل در این کشور وجود ندارد:

قوانین کار در این کشور بسیار سخت گیرانه می باشد. به عنوان یک مهاجر، اگر فرد قصد ترک شغل خود را داشته باشد، و کارفرما از دادن گواهی “اعتراض وارد نیست” ، (No Objection) اجتناب کند،فرد به مدت دو سال از انجام کار در این کشور محروم می شود. به علاوه، اگر بعد از ترک کار خود، کشور را نیز ترک کند این قانون دوساله، چه با وجود گواهی ذکر شده، و چه بدون وجود آن، همچنان برای شما برقرار می باشد.