معرفی بهترین دانشگاه های عمان در سال ۲۰۲۲

عمان رتبه ۷۴ را در بین کشورهای آرام و مسالمت آمیز دارد، بدین ترتیب کشور مناسبی برای دانشجویانی است که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. با گذر زمان به دلیل سیستم آموزشی رقابتی، اقتصاد رو به رشد، و امنیت ضمانت شده، دانشجویان بیشتری به این کشور روی می آورند. اکثر دانشگاه ها در عمان با دانشگاه های برتر آمریکا، استرالیا، و اروپا در ارتباط هستند. بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل عبارتند از:

  • دانشگاه سلطان قابوس:

این دانشگاه، یک موسسه آموزش عالی دولتی ایست که در سال ۱۹۸۶ و در کلان شهر مسقط تاسیس شده است. دانشگاه سلطان قابوس دارای دوره ها و برنامه هایی است که منجر به دریافت آموزش و مدارک عالی مانند، پیش-لیسانس، لیسانس،فوق لیسانس و دکتری در چندین زمینه تخصصی می شود. دانشجویان بین المللی نیز می توانند در این دانشگاه ثبت نام کنند. دانشگاه سلطان قابوس همچنین دارای امکانات و سرویس های آکادمیک و غیر آکادمیک مانند کتابخانه، خوابگاه، امکانات ورزشی، کمک های مالی و بورسیه می باشد.

  • دانشگاه نیزوا:

این دانشگاه در سال ۲۰۰۴ و در حومه شهر نزوا تاسیس شده است. این موسسه خصوصی است و در رشته های متفاوتی دانشجو می پذیرد. هدف از تاسیس این دانشگاه، ارائه محیط آموزشی امن و پیشرفته است که برای سنت ها و ارزش های سلطنت احترام قائل می شود و همچنین آموزش ارزش ها ، دانش، و مهارت های زندگی به دانشجویان است که آنها را قادر می سازد تا به پیشرفت جامعه کمک کنند.

  • دانشگاه فناوری:

اولین دانشگاه فناوری با استاندارد های بالا در عمان می باشد که در سال ۲۰۰۳ و با همکاری کشور آلمان تاسیس شده است. به عنوان یک دانشگاه جوان، این موسسه قادر است تا آموزش های تئوری و عملی را در یک محیط فردی ارائه دهد. دانشجویان در این دانشگاه علاوه بر آموزش تئوری، می آموزند که آنها را در پروژه های عملی که در کلاس برگذار می شود، اعمال و گسترش دهند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم:

متقاضیانی که خواستار تحصیل در خارج از کشور هستند، می بایست برای اطمینان حاصل کردن از دانشگاه ها و انتخاب مناسب به سایت وزارت علوم مراجعه کرده و دانشگاه هایی را که مورد تایید وزارت علوم هستند بیابند. در ادامه به دانشگاه های کشور عمان که توسط وزارت علوم تایید شده اند می پردازیم.

  • در سطح (الف) که سطح ممتاز و عالی می باشد هیچ دانشگاهی در کشور عمان مورد تایید وزارت علوم نمی باشد.
  • در سطح (ب) که سطح خوب می باشد دانشگاه سلطان قابوس مورد تایید وزارت علوم می باشد.
  • در سطح (ج) که سطح متوسط می باشد دانشگاه های صنعتی آلمان، دانشگاه صحار، و کالج دریانوردی بین المللی عمان مورد تایید وزارت علوم می باشند.

مقاطع تحصیلی کشور عمان:

آموزش در کشور عمان دارای سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، و متوسطه می باشد. در این کشور مقاطع تحصیلی وسیستم آموزشی شباهت زیادی به کشور ایران دارد. در سیستم آموزشی این کشور ۶ سال آموزش ابتدایی، ۳ سال آموزش راهنمایی، و ۳ سال آموزش متوسطه باید گذرانده شود. بر خلاف بعضی از کشورها همانند آلمان تحصیل در مقطع ابتدایی در این کشور اجباری نمی باشد، اما به دلیل حمایت آموزش و پرورش و امکانات بالا خانواده ها خواستار تحصیل فرزندشان در این مقطع هستند. تحصیل در این سه مقطع رایگان انجام می شود. عمان تعدادی مدارس بین المللی نیز دارد که برای افراد مهاجر و یا خواستار ادامه تحصیل در خارج مناسب می باشد.

سیستم تحصیل در کشور عمان تازه تاسیس می باشد و در زمان سلطنت سلطان قابوس متحمل تغییراتی شده است. یکی از این تغییرات اجازه تحصیل دختران و بانوان در مدارس دولتی ، بین المللی و خصوصی می باشد.

در سطح کارشناسی تحصیل در دانشگاه های عمان در صورتی امکان پذیر است که متقاضی مدرک آیلتس حداقل ۵/۵ را دارا باشد و در ازمون ورودی که این کشور برگذار میکند نمره قبولی را کسب کند، در این صورت متقاضیان قادر به تحصیل رایگان در دانشگاه های این کشور می باشند.