تست مدیکال یا آزمایش پزشکی استرالیا چیست؟

استرالیا از بهترین استانداردهای بهداشتی در جهان برخوردار است. برای حفظ این استانداردها، بیشتر متقاضیان ویزا و مهاجرت به استرالیا ملزم به رعایت حداقل استانداردهای بهداشتی برای دستیابی به ویزا و مهاجرت هستند. متقاضیان ویزای استرالیا که نیاز به معاینه پزشکی و آزمایش مدیکال استرالیا دارند، باید بلافاصله بعد از ارائه درخواست ویزا، تست مدیکال را انجام دهند تا در وقت خود صرفه جویی کنند.

چه کسانی باید آزمایش مدیکال استرالیا انجام دهند؟

کلیه متقاضیان ویزای موقت و دائمی موظفند الزامات بهداشتی را به عنوان بخشی از روند درخواست ویزا انجام دهند تا مشخص شود آیا آنها شرایط پزشکی را برآورده می کنند یا خیر، به ویژه متقاضیان در شرایط زیر نیاز به معاینه پزشکی دارند:

  • اگر قصد دارید بیشتر از  ۶ ماه در استرالیا بمانید.
  • اگر احتمال دارد در استرالیا وارد یک مرکز درمانی یا بیمارستان شوید (از جمله دیدن نوزاد تازه متولد شده).
  • اگر باردار هستید و قصد زایمان در استرالیا را دارید.
  • اگر قصد دارید به عنوان پزشک، دندانپزشک، پرستار یا پزشک متخصص تحصیل یا فعالیت کنید.
  • اگر می خواهید در مراکز مراقبت از کودک، از جمله مهد کودک ها کار کنید (یا کارآموز هستید).
  • اگر ۷۵ سال یا بالاتر سن دارید و درخواست ویزای توریستی را دارید.

اینکه افراد ملزم انجام تست مدیکال استرالیا هستند یا خیر، در سامانه آنلاین دریافت ویزا قابل مشاهده است و در آنجا لینکی تحت عنوان «انجام آزمایشات پزشکی» این آزمایشات قابل مشاهده خواهند بود. برای کسانی که بی نیاز از انجام تست مدیکال استرالیا باشند این لینک موجود نخواهد بود.

در عین حال اگر در طی ۱۲ ماه گذشته تست مدیکال داشته اید شاید لازم به تکرار مجدد آنها نباشد. در این شرایط Referral letter پروفایلتان به شما می گوید که چه آزمایشاتی را باید مجددا بگذرانید. در لینک یاد شده شما پس از پر کردن تاریخچه وضعیت پزشکی خود فرمی دریافت خواهید کرد و با دریافت کد HAP ID می توانید تست مدیکال خود را مشاهده کنید.

انجام تست مدیکال:

آزمایش مدیکال ویزای استرالیا بسته به نوع ویزا مورد درخواست، ویزای تحصیلی، ویزای کار یا ویزای توریستی متفاوت است. درخواست انجام معاینه پزشکی از DIBP (وزارت مهاجرت) صادر می شود و نتایج آن برای مدت یک سال معتبر است. در صورت تاخیر بیش از ۱۲ ماه در درخواست ویزا، متقاضی ممکن است ملزم باشد که با هزینه شخصی خود معاینات درمانی بیشتری را انجام دهد.

کلیه متقاضیان اقامت دائم از جمله متقاضی اصلی، همسر و هر فرد وابسته باید براساس الزامات بهداشتی ارزیابی شوند. در صورت درخواست ویزا در خارج از استرالیا، معاینه پزشکی باید توسط پزشک متخصص و مورد تایید دولت استرالیا انجام شود.

مدارک لازم برای تست مدیکال استرالیا:

در هنگام حضور در مرکز پزشکی حتما تمامی مدارک زیر را برای کلیه افراد اعم از فرد اصلی، همسر یا شوهر و فرزند یا فرزندان به همراه داشته باشید:

  • اصل پاسپورت
  • کپی پاسپورت
  • یک قطعه عکس رنگی پرسنلی
  • شماره HAP ID

هزینه آزمایش مدیکال استرالیا

هزینه آزمایش مدیکال شما بستگی به تعداد تست هایی دارد که باید انجام دهید و اینکه در کدام مرکز پزشکی آنها را انجام می دهید. بسته به اینکه در یک کلان شهر تست ها انجام می شود، معمولا از حدود ۲۳۰ تا ۲۷۰ دلار استرالیا است. در کل مسئول پرداخت هزینه های مربوط به معاینات پزشکی خود از جمله موارد موارد زیر هستید:

  • پزشک معاینه کننده یا رادیولوژیست
  • هرگونه آزمایش خاص ، تحقیق و یا درمان مورد نیاز
  • متخصصانی که باید ببینید

مراحل تکمیل مدیکال استرالیا

  • ابتدا اطلاعات موجود در صفحه homeaffairs.gov.au را بخوانید تا مطمئن شوید که لازم است قبل از ارائه درخواست ویزا، آزمون‌های سلامتی را تکمیل کنید.
  • فرم My Health Declarations را به صورت آنلاین ارسال کنید.
  • تعیین می شودآیا آزمایش‌ های بهداشتی مورد نیاز است یا خیر.
  • در صورت لزوم انجام تست، به eMedical Client هدایت می شوید و باید برای eMedical رضایت داده و سابقه پزشکی خود را تکمیل کنید.
  • eMedical Referral را دانلود کنید.
  • باید با یک پزشک متخصص تأیید شده ملاقات می کنید و HAP ID خود را ارائه دهید.
  • همراه با نامه eMedical Referral به ملاقات پزشک بروید. البته گذرنامه معتبر هم باید به همراه داشته باشید.
  • کلینیک؛ کیس شما را با استفاده از HAP ID تعیین می کند.
  • کارکنان کلینیک نتایج معاینه پزشکی شما را در eMedical ثبت می کنند.
  • پزشک یا رادیولوژیست، پرونده شما را ارسال می کند.
  • پرونده درمانی شما طی چند دقیقه توسط سیستم مشخص شده یا برای پردازش دستی ارجاع می شود.
  • درخواست ویزا می دهید و HAP ID خود را در برنامه ویزا خود ارائه می دهید
  • پس از اینکه تایید شود که معاینات صحیح را انجام داده اید، مراحل پردازش درخواست ویزای خود را ادامه می دهید.

لطفاً توجه داشته باشید که اگر یک وضعیت سلامتی مهم در طی آزمون‌ های سلامت مهاجرت مشخص شود، گام‌ های اضافی مورد نیاز خواهد بود و تا زمانی که درخواست ویزا نداده اید، از نتایج مطلع نخواهید شد.

مراحل تست مدیکال استرالیا:

آزمایش های ضروری مدیکال استرالیا

  • آزمایش خون (برای ایدز و بارداری) متقاضیان بالای ۱۵ سال
  • آزمایش ادرار متقاضیان بالای ۵ سال
  • رادیوگرافی قفسه‌ سینه متقاضیان بالای ۱۱سال
  • ﺁزﻣﺎﻳﺶ ﺗﻮﺑﺮﮐﻮﻟﻴﻦ ﭘﻮﺳﺖ برای تشخیص سل
  • آزمایش ایدز و هپاتیت در صورت لزوم
  • تست قد،وزن و فشارخون
  • مشاوره پزشک

·         دریافت «HAP ID» :

پیش از مراجعه به مرکز پزشکی برای انجام تست مدیکال استرالیا، ضروری است با مراجعه به سامانه آنلاین دریافت ویزا کد «HAP ID» خود را دریافت کنید.

معاینه توسط پزشک:

در گام نخست تست مدیکال استرالیا، پزشک اداره مهاجرت استرالیا شما را مورد معاینه قرار می دهد. وی نخست سوالاتی عمومی در باب تاریخچه وضعیت سلامتی شما مطرح می کند. سوالاتی از این دست:

آیا تا بحال سابقه بستری شدن در بیمارستان و انجام جراحی داشتید یا خیر؟ (حتی عملهای زیبایی(

– آیا سابقه استفاده از دارویی در طولانی مدت داشته اید و آیا کماکان از آن استفاده میکنید یا خیر؟

آیا در حال حاضر دارویی مصرف میکنید؟

آیا سابقه بیماری خاصی دارید مانند دیابت و تیرویید؟

آیا سیگارمیکشید؟

 آیا از عینک استفاده میکنید ؟

پزشک  با گوشی صدای تنفس شما را چک می کند.  پس از آنکه فشار خون شما توسط دکتر گرفته شد، وی قد و وزن شما را هم اندازه گیری کرده و دو معرفی نامه یکی برای آزمایشگاه و یکی هم برای رادیولوژی برای انجام اسکن قفسه سینه می نویسد. در نهایت هم توسط تکنسین مجددا عکس پرسنلی گرفته می شود. توجه داشته باشید اگر فرزند شما زیر یازده سال سن دارد معاینات او در همین مرحله پایان می پذیرد.

انجام آزمایش خون  و ادرار:

در این بخش با در دست داشتن معرفی نامه پزشک، به آزمایشگاه مراجعه کرده و آزمایش خون و ادرار برای عدم ابتلا به بیماری هایی چون ایدز، هپاتیت، سل و .. از شما گرفته می شود. آن چنانکه اشاره شد این آزمایش تنها شامل افراد یانزده سال به بالا می شود.

سل

استرالیا به ویژه در برابر شیوع سل بسیار هوشیار است و همه مهاجران بالقوه و خانواده های آنها باید تست سل انجام دهند. اگر سل تشخیص داده شود، لزوما به طور خودکار درخواست رد نمی شود، فرآیند درخواست پس از انجام آزمایش ادامه خواهد یافت و تا زمان آزمایش مجدد، متقاضی باید فاقد بیماری باشد.

ممکن است از شما خواسته شود که آزمایش ایدز و هپاتیت را هم انجام دهید.

ایدز

کلیه متقاضیان اقامت دائم در استرالیا از ۱۵ سال به بالا ملزم به انجام آزمایش HIV هستند. متقاضیان زیر ۱۵ سال هم اگر سابقه انتقال خون یا نشانه های بالینی دیگری داشته باشند، باید تحت آزمایش HIV قرار بگیرند.

متقاضیان اقامت موقت معمولاً نیازی به انجام آزمایش HIV ندارند، مگر اینکه پزشک معاینه تصمیم بگیرد که انجام شود.

در قوانین فعلی استرالیا چیزی وجود ندارد که به طور خودکار متقاضیان آلوده به ویروس HIV را از گرفتن ویزا در مسیر مهاجرت مهارت محروم کند، اما DIBP تعیین خواهد کرد که آیا متقاضی به درمان های پزشکی قابل توجه نیاز دارد و هزینه های آن بر روی سیستم بهداشت عمومی تحمیل می شود. اگر این مورد صادق باشد، درخواست ویزا رد خواهد شد.

هپاتیت

مقامات بهداشت و درمان استرالیا خطر انتقال هپاتیت از مهاجران را زیاد نمی دانند، اما غربالگری هپاتیت B و C هنوز در موارد خاصی لازم است، مانند متقاضیان باردار یا افرادی که قصد دارند به عنوان پزشک، پرستار یا دندانپزشک در استرالیا کار کنند. هپاتیت B برای متقاضیانی که دارای خالکوبی یا سوراخ کردن بدن هستند، انجام خواهد شد.

دولت استرالیا بر معاینه پزشکی اصرار دارد تا از کشورش در برابر خطرات سلامتی و همچنین هزینه و تقاضای زیاد برای منابع بهداشتی، محافظت کند.

انجام رادیولوژی قفسه سینه (Chest x-ray):

عکس برداری از قفسه سینه ، تصاویری از قلب، ریه، رگهای خونی، دنده ها و استخوان های ستون فقرات را نشان می دهد. در این مرحله با در دست داشتن معرفی نامه به بخش رادیولوژی مراجعه می کنید. در اینجا از شما خواسته می شود تا برای انجام عکس برداری به اتاق مخصوص مراجعه کنید

در هنگام تصویر برداری از شما خواسته می شود به صورت دم نفس را در سینه حبس کرده و تا گرفته شدن تصویر نفس را نگه دارید.

انتظار تا دریافت پاسخ:

 روز بعد از انجام آزمایشهای مدیکال صفحه مربوط به health assessment در  immiacount شما به examinations in progress  تغییر وضعیت می دهد. حدود ۴ الی ۵ روز بعد نتیجه آزمایش در همانجا قابل مشاهده است .

توجه داشته باشید در آزمایشات مدیکال بیشترین تمرکز بر بیماری های مسری و خطرناک مانند ایدز و سل، مواردی که محدودیت منابع دارند مانند پیوندها، بیماری هایی مانند افسردگی، اسکیزوفرنیا و … که باعث سلب کارکرد کامل فرد می شوند و یا بیماری هایی است که هزینه بالایی بر دولت استرالیا تحمیل کنند. بنابراین در مورد تمامی بیماری های احتمالی نباید نگرانی بابت رد شدن پرونده داشت و این احتمال وجود دارد که با تجویز آزمایشات بیشتر بررسی مجددی در مورد آنها صورت گیرد.

  مراکز انجام تست مدیکال:

افراد داخل استرالیا:

کسانی که در استرالیا هستند می توانند با مراجعه به Bupa Medical Visa Services  به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنند.

ساکنان ایران:

در حال حاضر چند مرکز پزشکی در تهران و چند شهر بزرگ دیگر ایران خدمات انجام تست مدیکال را به متقاضیان ارائه می کنند.