اگر فردی قصد کار در خارج از کشور را دارد، اما امکان کار در کشورهای اروپایی را ندارد، ترکیه می تواند بهترین گزینه برای کار و زندگی باشد، و به دلیل ارتباط خوب ترکیه با ایران، این کشور از ایرانی ها درخواست ویزا نمی کند، و همچنین به دلیل نزدیکی این دو کشور به هم، رفت و آمد به ایران بسیار راحت تر است.

قوانین جدید مهاجرت:

تمام گردشگران و مسافران تجاری و کسب و کار می بایست در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ برای سفر به ترکیه ویزا داشته باشند، مگر اینکه گذرنامه آن ها اروپایی بوده و یا کارت شناسایی اروپایی داشته باشند. اگر فردی با گذرنامه خود به ترکیه سفر می کند، این گذرنامه می بایست حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

بازار کار برای مهندسین، پزشکان، پرستاران و مدارک فنی و حرفه ای:

مهندسین:
بازار کار رشته ی مهندسی بستگی به زیرشاخه های این رشته دارد، اما می توان این طور گفت که بازار کار این رشته نسبتا خوب می باشد. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که این رشته در ترکیه متقاضی زیاد داشته، بنابراین اولویت قبولی کار با شهروندان این کشور می باشد. همانطور که گفته شد بعضی از زیرشاخه های خاص رشته مهندسی بازار کار خوبی در این کشور دارند، مانند؛ مهندسی IT، مهندسی کامپیوتر. با این حال ترکیه نزدیک به ۵۰۰ شرکت صنعتی بزرگ و معروف دارد، و افراد با کمی تسلط به زبان ترکی و مهارت می توانند در این رشته ها مشغول به کار شوند.

پزشکان و پرستاران:

ترکیه در زمینه خدمات درمانی و پزشکی کشور بسیار پیشرفته ای است، به همین دلیل می توان گفت این رشته درآمد بسیار بالاتر و بازار کار بهتری نسبت به شغل ها و زمینه های دیگر دارد. این کشور به کسانی که در دانشگاه های ترکیه و یا دانشگاه های برتر سراسر دنیا در این رشته تحصیل کرده باشند، اجازه کار میدهد.

این کشور همچنین در چند سال اخیر نیاز مبرمی به رشته های پرستاری داشته است و از این رو جذب نیروی پرستاری خارجی آسان تر و با سرعت بیشتری انجام میشود. درآمد هر دو رشته پرستاری و پزشکی نسبت به شغل های دیگر بسیار بیشتر بوده است. همچنین بیمارستان های این کشور به کادر پزشکی درمانی ایرانی اعتماد داشته، از این رو کار در این کشور برای پرستاران و پزشکان بسیار مناسب می باشد.

بازار کار برای مدارک فنی و حرفه ای:

متقاضیان کار در کشور ترکیه که دارای مدرک فنی و حرفه ای می باشند، باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم را داشته باشند، و همچنین چنین افرادی می بایست پیشنهاد شغلی را از طرف کارفرما در زمینه های مختلف فنی و حرفه ای دریافت کنند، رشته هایی مانند؛ جوشکاری، برق، مکانیک، نجاری و ….

بهترین شهرهای کشور ترکیه:

  • برای افرادی که به دنبال کار هستند، استانبول قطعا یکی از بهترین مکان ها در ترکیه برای کار و زندگی می باشد. این شهر بخش اقتصادی و فرهنگی ترکیه را تشکیل داده، به همین دلیل جای خوبی برای کسب و کار و زندگی می باشد. هزینه زندگی در این شهر نسبت به مناطق دیگر در ترکیه کمی بالا می باشد. این شهر هر چیزی را که از یک شهر مدرنیته انتظار می رود در اختیار می گذارد. آب و هوای این شهر متعادل می باشد.
  • بودروم: این شهر برای کسانی مناسب می باشد که میخواهند زندگی لاکچری داشه باشند و شرایط داشتن چنین زندگی را نیز داشته باشند.
  • آنکارا: این شهر پایتخت ترکیه و دومین شهر محبوب این کشور است، و همچنین از نظر تجاری و صنعتی اهمیت زیادی دارد. با اینکه جمعیت آنکارا زیاد می باشد، نرخ جرم و جنایت در این شهر در مقایسه با بقیه شهرهای اروپایی بسیار کمتر است.
  • بورسا: بورسا یکی از قدیمی ترین شهرهای ترکیه می باشد که در شمال غرب آناتولیا نزدیک به دریای مرمره واقع شده است. این شهر به دلیل طبیعت سبز، پارک ها و درختان و کوه هایش که صحنه ای دلنشین را تشکیل داده اند محبوب است.
  • ازمیر: این شهر با قدمت ۸۵۰۰ ساله ای که دارد جز کهن ترین شهرهای ترکیه محسوب میشود. این شهر سومین شهر پرجمعیت ترکیه و دومین شهر بزرگ در دریای اژه می باشد. این شهر که زمانی یکی از قدیمی ترین و کهن ترین شهرها بوده، هم اکنون یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین شهرها از نظر اجتماعی می باشد.
  • ساکاریا: در کناره دریای سیاه واقع شده و به دلیل رشد و توسعه سریع از مهم ترین شهر های ترکیه به حساب می آید. این شهر در دشت های غربی و رودخانه ساکاریا قرار دارد، و آن را به یکی از مهم ترین مراکز کشاورزی تبدیل کرده است.

مسلمانان در کشور ترکیه:

بر اساس آمار رسمی که به دست آمده. ۹۹٫۸ درصد جمعیت این کشورمسلمانان هستند، با این حال این آمار، تعداد افرادی که  دین خارجی ندارند، و یا از اقلیت های مذهبی دیگری پیروی می کنند را حساب نکرده اند.

قانون اساسی ترکیه، دین مسیحیت، اسلام (سنی ها)، و یهودیت را به رسمیت می شناسد. نوع دیگر دین های اسلامی و سایر فرقه های مسیحیت در این کشور به رسمیت شناخته نمی شود. ترکیه تاریخ بین المللی عمیقی دارد. این کشور به عنوان یک دولت اسلامی سنی زیر سلطه امپراطور عثمانی اداره می شده است.