شرایط کار در آلمان برای ایرانیان

آلمان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد و با توجه به پیری جمعیت این کشور بهترین راه مهاجرت به آلمان از طریق کار است. مهاجرت کاری برای ایرانیان مزایای زیادی دارد که می توانند اقامت دائم آلمان رو به دست آورند. ایرانیان برای مهاجرت به کشور آلمان نیاز به ویزا دارند یکی از بهترین ویزا ها برای مهاجرت ایرانیان به کشور آلمان ویزای کار است.

متقاضی باید توجه داشته باشد که اتباع کشورهایی غیر از کشورهای اتحادیه اروپا، سوئیس، نروژ، ایسلند، استرالیا، ژاپن، کانادا، جمهوری کره، نیوزلند و ایالت متحده آمریکا، با کسب اقامت کوتاه مدت، نمی توانند بعدا اقامت دائم این کشور را به دست آورند و از این رو برای ایرانیانی که خواستار مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت دائم این کشور هستند، الزامی است که اقامت بلند مدت این کشور را از ابتدا دریافت کنند و سپس بلافاصله بعد از ورود به خاک آلمان، نسبت به مجوز کار اقدام فرمایند. حقوق بالا، مزایای مناسب و امنیت شغلی بالا از جمله دلایل بسیاری از افراد برای مهاجرت کاری به این کشور می باشد. در حال حاضر آلمان بازار کار بسیار خوبی به خصوص برای مهندسان دارد و مزایایی که برای کار ارائه می دهد از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار است.

فرصت های شغلی فراوان در این کشور، آلمان را به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت کاری برای ایرانیان تبدیل کرده است.

قوانین جدید مهاجرت به آلمان :

از تاریخ ۳ مارس ۲۰۲۰، برای مهاجران آلمان قوانین جدید و ساده تری تصویب شده است تا اتباع خارجی بتوانند راحت تر به این کشور مهاجرت کنند و جمعیت نیروی کار متخصص آلمان به سرعت افزایش پیدا کند.

بازار کار آلمان برای مهندسین ایرانی:

از آنجایی که بسیاری از زیرساخت های صنایع مختلف مثل صنعت برق در ایران برپایه اصول و صنعت شرکت ها و کمپانی های بزرگ آلمانی مثل زیمنس , اشنایدر الکتریک و…است مهندسین ایرانی با ورژن های قدیمی صنایع آلمانی آشنایی نسبی دارند و ورژن های جدید این صنایع رو هم طی یک دوره کارآموزی یاد میگیرند. همچنین مهندسین ایرانی دسترسی راحت تر و بهتری به نرم افزار های صنایع مختلف دارند. در نتیجه مهندسین ایرانی شانس خوبی برای اخذ ویزای کار آلمان دارند.

بازار کار آلمان برای پرستاران , پزشکان, پیراپزشکان و کادر درمانی:

 در حال حاضر یکی از مشاغلی که در کشور آلمان بازار خوبی دارد شغل پرستاری است. در چند سال اخیر کشور آلمان دچار کمبود نیروی پرستار شده است. از همین رو ویزای کار پرستاری آلمان متقاضیان زیادی پیدا کرده است. متقاضی برای موفق شدن به گرفتن یک شغل در آلمان مثل پرستاری در آلمان، باید حداقل مدرک کارشناسی پرستاری را داشته باشد و حداقل ۳ سال تجربه کاری هم داشته باشد.

کار در آلمان با مدرک فنی حرفه ای:

طبق قوانین تصویب شده هر فردی که مدرک تحصیلی حرفه ای داشته باشد و صلاحیت وی به طور رسمی به مراجع آلمانی ثابت شود و همچنین وی یک قرار داد کاری از یک کارفرمای آلمانی داشته باشد، می تواند به این کشور مهاجرت نماید.

بهترین شهرهای آلمان برای زندگی ایرانیان

جمهوری فدرال آلمان، در قسمت اروپای مرکزی واقع شده است. این کشور جزو قدرتمند ترین و پیشرفته ترین کشورهای دنیا به حساب می آید. همچنین یکی از ویژگی های مهم این کشور رشد اقتصادی بسیار بالایی است که باعث شده دیگر کشورها آلمان را به عنوان بازوی قدرتمند اقتصادی اروپا به حساب بیاورند.

در سال های اخیر و خصوصاً پس از سال ۲۰۱۵ جمعیت ایرانیان مقیم آلمان رو به افزایش بوده و در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار ایرانی در شهرها و ایالت های مختلف آلمان در حال زندگی کردن هستند که این آمار روز به روز درحال افزایش است.

مهم ترین و پرطرفدار ترین شهرهای آلمان برای کار، تحصیل و زندگی ایرانیان در آلمان:

  • هامبورگ Hamburg
  • برلینBerlin
  • مونیخMunich
  • فرانکفورتFrankfurt
  • دوسلدورفDüsseldorf
  • اشتوتگارتStuttgart
  • اسن Essen
  • برمنBremen
  • دورتموندDortmund
  • اشتوتگارتStuttgart 

هامبورگ

هامبورگ شهر منحصر به فرد که دومین شهر بزرگ آلمان لقب گرفته دانشگاه های خصوصی و دولتی زیادی دارد که باعث شده لقب شهر دانشجویی را نیز از آن خود کند. یکی از اصلی ترین گزینه های هر فرد به آلمان هامبورگ است زیرا مرکزیت تجاری و اقتصادی می باشد.

برلین

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که برلین را از دیگر شهرهای اروپایی جدا می کند، .وجود کالج ها و دانشگاه هایی است که هر ساله دانشجویان زیادی را از سراسر ایران یه سمت خود جذب می کند.

مونیخ

مونیخ، بیشتر به عنوان شهر گردشگری مورد توجه ایرانیان قرار گرفته و کمتر کسی به فکر زندگی در این شهر پر هزینه می افتد. 

فرانکفورت

بسیاری از کسانی که به دنبال شرایط تحصیلی و کاری مناسب در آلمان می گردند فرانکفورت را برای زندگی انتخاب می کنند، البته این شهر هم هزینه هایی بالایی را در بر دارد اما این هزینه های بالا مانند مونیخ سرسام آور نیست و مهاجران پس از مدتی و با پیدا کردن شغل مناسب می توانند شرایط خوبی را برای زندگی در فرانکفورت برای خود رقم بزنند.

کلن

تعداد ایرانیان مقیم کلن در این شهر بسیار زیاد است و اکثر ایرانی ها در این شهر حس و حال بهتری را تجربه می کنند.در کلن کوچه ای  است که سراسر مغازه های ایرانی در آنجا دایر است. در این کوچه از دیزی و چلو کباب گرفته تا فالوده شیرازی پیدا می شود.

دوسلدورف 

هزینه زندگی در دوسلدورف برای ایرانی ها نسبت به دیگر شهرهای آلمان منطقی تر به نظر می رسد. البته بیشترین هزینه ای که در این شهر گران تمام خواهد شد، هزینه اجاره هاستل و اتاق خواهد بود. اما هزینه های جانبی مانند خورد و خوراک را می توان کنترل کرد.

مسلمانان در آلمان

بنابر آمار رسمی، از حدود ۴/۵ میلیون مسلمان که در این کشور زندگی می‌کنند که حدود دوسوم از اهل سنت می‌باشند. (البته برخی جمعیت شیعیان در آلمان را نیم میلیون نفر عنوان کرده‌اند) .شیعیان این کشور بیش از ششصدهزار نفر هستند

برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع) با شکوه تمام توسط شیعیان آلمان تشکیل شده و آنان از هر فرصتی برای ایجاد اجتماعات بهره می‌برند. از جمله شیعیان سه کشور آلمان، بلژیک و هلند در یکی از مناطق مرزی آلمان که نزدیک به سه کشور است، جمع شده، مرکزی را اجاره کرده و شب و روز عاشورا مراسم عزاداری بزرگی برپا می‌کنند. شیعیان این سه کشور سعی می‌کنند، با خانواده هایشان در این مراسم حاضر شوند و برنامه‌های متمرکزی داشته باشند .
در آلمان ده‌ها مرکز شیعی وجود دارد که در طول سه دهه گذشته ،تأسیس و فعال شده است. همین طور شخصیت‌های شیعی زیادی در سرتاسر این کشور به ویژه شهر برلین وجود دارند که غالب شیعیان نیز در این شهر زندگی می‌کنند.
مرکز اسلامی هامبورگ یکی از قدیمی‌ترین مراکز اسلامی – شیعی است که سابقه درخشانی در تبلیغ و ترویج از دیگر فعالیت‌های مرکز، تهیه مجله‌ای به زبان آلمانی و توزیع آن میان مسلمانان و دیگر فرقه ها، برپایی نماز ظهر وعصر ،و مغرب وعشاء می‌باشد.