بهترین دانشگاه ها در آلمان دارای سطح علمی و کیفیت آموزشی بسیار بالایی هستند و در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. آلمان دارای رتبه‌ی اول کشور غیر انگلیسی زبان برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقاطع تحصیلی مختلف است. رقابت بر سر ورود و ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها در آلمان تنگاتنگ است و برای اخذپذیرش تحصیلی ازبرترین دانشگاه های آلمان باید متقاضی رزومه‌ی تحصیلی قوی داشته باشد. دانشگاه‌های متعددی در شهرهای مختلف کشور آلمان وجود دارند که دانشجویان بین‌المللی از نقاط مختلف جهان را پذیرش می‌کنند. در واقع ۴۸ دانشگاه از دانشگاه‌های آلمان در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرند. این امر نشان دهنده‌ی این است که دانشگاه‌های آلمان در سطح جهانی دارای امتیازهای بالایی هستند.

معرفی بهترین دانشگاه ها در آلمان  سال ۲۰۲۱

معرفی بهترین دانشگاه ها آلمان
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ( LMU Munich

مونیخ دومین دانشگاه پرجمعیت در کشور آلمان به شمار می‌آید. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه ها در آلمان است و هر ساله دانشجویان بسیاری برای اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه اقدام می‌کنند. رشته های تخصصی الهیات، حقوق، مدیریت کسب و کار،اقتصاد ، پزشکی، دامپزشکی ، روانشناسی ، علوم تربیتی ، زبان و ادبیات ، شیمی ، داروسازی و زیست شناسی است.حدود ۱۳ درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.
این دانشگاه در سال ۱۴۷۲ تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور آلمان محسوب می‌شود.

  • دانشگاه چاریته برلین

دانشگاه چاریته برلین یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های پزشکی و بیمارستانی در کل اروپا است. تاریخ تاسیس این دانشگاه به سال ۱۷۱۰ برمی‌گردد. این دانشگاه بیمارستانی در ابتدا برای درمان و یافتن راه حل‌های درمانی در مقابله با طاعون در پروس شرقی احداث شد. سپس در سال ۲۰۰۳ این دانشگاه بیمارستانی دوباره تاسیس گردید و با دیگر موسسات پزشکی ترکیب شد. از آن موقع به بعد این دانشگاه با نام کنونی خود یعنی دانشگاه چاریته برلین شناخته می‌شود.

این دانشگاه تنها دانشگاه دولتی کشور آلمان به شمار می‌آید که به رشته‌های علوم و فناوری اختصاص داده شده است. در ابتدا این دانشگاه اهداف و آموزش‌های اصلی خود را بر پایه‌ی علوم مهندسی متمرکز کرده بود اما با گذشت زمان برنامه‌های تحصیلی دیگری مانند علوم طبیعی، علوم اجتماعی، کشاورزی، صنایع غذایی و پزشکی نیز ارائه داده شدند. امروزه شاخه‌های تخصصی مهندسی و فناوری اطلاعات در دپارتمان‌های این دانشگاه تدریس می‌شوند.
دانشگاه فنی مونیخ یکی از دانشگاه‌های کارآفرین نمونه به شمار می آید. از سال ۱۹۲۷ تا کنون ۱۷ جایزه‌ی نوبل به اعضای این دانشگاه در شاخه‌های فیزیک، شیمی و پزشکی تعلق یافته است. در سال ۲۰۰۱ این دانشگاه شعبه‌ی دیگری با عنوان TUM Asia در آسیا و کشور سنگاپور تاسیس کرد. این دانشگاه امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان خارجی آسیایی را فراهم می‌کند.

دانشگاه هایدلبرگ یکی از قدیمی ترین دانشگاه کشور آلمان به شمار می‌آید.این دانشگاه اولین دانشگاهی است که برخی از زیر شاخه‌های رشته‌های تخصصی مانند ژنتیک، روانپزشکی، جامعه شناسی مدرن و فیزیک محیط زیست را برای اولین بار ارائه داده است.
دانشگاه هایدلبرگ دانشجویان بین‌المللی را نیز پذیرش می‌کند و حدود ۲۰ درصد کل دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی و خارجی تشکیل می‌دهند.این دانشگاه با عنوان خانه‌ی رمانتیسیسم آلمانی شناخته می‌شود و شهر قدیمی و قلعه‌ی آن یکی از پر بازدیدترین مکان‌های توریستی در کشور آلمان به شمار می‌آیند.

  • دانشگاه هومبولت برلین

دانشگاه هومبولت برلین به عنوان یکی از بهترین دانشگاه ها در آلمان شناخته می‌شود. هدف اصلی این دانشگاه آموزش و همچنین پروژه‌های انجام تحقیقاتی و پژوهشی است. محققان و اساتید مشغول به کار در این دانشگاه از افراد نخبه و ممتاز هستند، به طور کلی ۵۵ جایزه نوبل به اعضای دانشگاه هومبولت برلین اعطاء شده است. بیشتر این جایزه‌ها در رابطه با رشته‌های فیزیک، شیمی، و پزشکی بوده‌اند.
با اینکه دانشگاه هومبولت برلین دارای شهرت فراوانی در همه‌ی زمینه‌ها و شاخه‌های تحصیلی است، این دانشگاه در زمینه‌ی علوم انسانی و هنر نیز بسیار شناخته شده و نام آور است. کتابخانه‌ی این دانشگاه که در سال ۱۸۷۴ افتتاح شده است، یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها در کل کشور آلمان به شمار می‌آید.

  • دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن

 این دانشگاه به برنامه‌های تحصیلی بین‌المللی و خلاقانه‌ای که ارائه می‌دهد شهرت دارد. برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن عبارت هستند از: پزشکی، خداشناسی ،پروتستان، خداشناسی کاتولیک، فلسفه و علوم طبیعی، علوم اجتماعی و اقتصاد. دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن حدود  ۲۷,۱۹۶ دانشجو دارد. از این تعداد ۳,۷۷۹ دانشجوهای بین‌المللی و خارجی هستند که از کشورهای مختلف برای ادامه تحصیل به این دانشگاه می‌آیند. رشته‌های تحصیلی مختلفی در این دانشگاه تدریس می‌شوند و دانشجویان می‌توانند در مقاطع تحصیلی مختلف به ادامه تحصیل در رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود بپردازند.

دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ

دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ در سال ۱۴۵۷ تاسیس شده است. رشته‌های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ عبارت هستند از: خداشناسی و الهیات، حقوق، علوم رفتاری و اقتصاد، علوم انسانی، زبان شناسی، زیست شناسی، ریاضیات و فیزیک و شیمی و داروسازی، پزشکی و محیط زیست و منابع طبیعی و زیر شاخه‌های رشته‌ی مهندسی.دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه از افراد خلاق و نخبه هستند. این دانشگاه سطح علمی بسیار بالایی دارد و گروه اساتید دانشگاهی آن از افراد متخصص و بسیار با سواد و نام آور تشکیل شده است. این دانشگاه رشته‌های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کند.

از جمله دانشگاه‌های محبوب دیگر در کشور آلمان برای دانشجویان خارجی عبارت هستند از:
– دانشگاه کارآفرینی و تجارت بین الملل SIBE
– دانشگاه علوم کاربردی IUBH
– دانشگاه بن
– دانشگاه هوچچول برمن – مرکز بین المللی فارغ التحصیلان
– دانشگاه علوم کاربردی اروپا – BiTS و BTK

Technical University of Munich (TUM)دانشگاه فنی مونیخ (TUM)
Ludwig Maximilians University Munich (LMU)دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)
Ruprecht Karls Universität Heidelberg

دانشگاه روپراخت کارلس از هایدلبرگ
Karlsruhe Institute of Technology (Universität Karlsruhe)انستیتوی فناوری کارلسروهه (دانشگاه کارلسروهه)
Universität Hamburgدانشگاه هامبورگ
Freie Universität Berlin

دانشگاه آزاد برلین
Technische Universität Dresdenدانشگاه فنی درسدن
Universität Freiburgدانشگاه فرایبورگ
Universität Tubingen

دانشگاه توبینگن
Humboldt Universität zu Berlinدانشگاه هومبولت برلین
University of Münsterدانشگاه مونستر
Universität zu Köln

دانشگاه کلن

لیست دانشگاه های رایگان در آلمان  سال ۲۰۲۱

از برترین دانشگاه های رایگان آلمان برای تحصیل میتوان به Technical University of Munich اشاره کرد که از شاخص ترین دانشگاه های رایگان آلمان به حساب می آید.

این دانشگاه برنامه ویژه ای برای دانشجویان بین المللی و نگاه ویژه به قاره آسیا دارد، به نحوی که اولین محوطه دانشگاه های این دانشگاه خارج از خاک آلمان در کشور سنگاپور در سال ۲۰۰۲ بنا شد و در داخل اروپا ارتباط نزدیکی با دانشگاه های دانمارک را دارد.

نکته مهم در خصوص تحصیل در دانشگاه های رایگان آلمان و دانشگاه مونیخ این است که هزینه های دانشگاه و شهریه در این دانشگاه تقریبا رایگان است.

دانشجویان از سال ۲۰۱۴ به بعد برای ثبت نام هر ترم باید مبلغ ۱۱۸٫۵۰ یورو بابت هزینه های عمومی مانند بلیط و بیمه پرداخت کنند و از دیگر نکات این دانشگاه میتوان به اعطای بورس و وام تحصیلی اشاره کرد که کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان اشاره کرد.

این دانشگاه حتی تا فوق دکتری برای دانشجویان سطح علمی دارد و دروس را از لیسانس به بالاتر به زبان انگلیسی و هم آلمانی ارائه می دهد و شروع ترم ها معمولا در زمستان و اول پاییز است. دانشجویان با ارائه مدرک ۶٫۵ ایلتس و یا B2 آلمانی میتوانند در این دانشگاه تحصیل کنند.

  • دانشگاه هامبورگ، تحصیل رایگان آلمان (University of Hamburg)

دانشگاه هامبورگ آلمان یکی از دانشگاه های رایگان آلمان و مطرح آن به حساب می آید. دانشکده های متعددی در این دانشگاه وجود دارد و دانشجویان در این دانشگاه در حال تحصیل می باشند.

  • دانشکده حقوق، که از دانشکده های معروف این دانشگاه به حساب می آید. شامل گروه حقوق عمومی، گروه حقوق جزا و جرم شناسی و گروه حقوق مدنی می شود.
  • دانشکده کسب و کار، اقتصاد و علوم اجتماعی آلمان از دیگر دانشکده های این دانشگاه است. شامل گروه علوم اجتماعی، گروه اقتصاد می شود.
  • دانشکده پزشکی، که تنها رشته داروسازی را ارائه میدهد. دررشته ی پزشکی این دانشگاه محدود است.
  • دانشکده مدیریت و کسب کار از دیگر دانشکده های این دانشگاه به حساب می آید و همچنین دانشکده روانشناسی نیز در این دانشگاه وجود دارد .

دانشگاه هامبورگ آلمان که از دانشگاه های رایگان آلمان می باشد پذیرای دانشجویان بین المللی نیز می باشد و در رشته های نام برده و در مقاطع مختلف این دانشجویان می توانند تحصیل کنند. هزینه ی تحصیل رایگان است و احتیاج به مدرک زبان آلمانی دارد. حتی بعد از اتمام دوره تحصیلی ممکن است که دانشجویان مشغول به کار شوند.

  • دانشگاه ماینتز، تحصیل رایگان آلمان

یکی دیگر از دانشگاه های رایگان آلمان که جزو بهترین های آن نیز به حساب می آید دانشگاه ماینز است. این دانشگاه حدود ۳۲۰۰۰ دانشجو دارد و بیش از ۱۰ دانشکده در این دانشگاه موجود است. جزو قدیمی ترین دانشگاه های رایگان آلمان است که در سال ۱۴۷۷ میلادی تاسیس شده است و تا امروزه جزو بهترین های این کشور به حساب می آید.

  • دانشگاه فنی برلین، تحصیل رایگان آلمان

یکی دیگر از دانشگاه های رایگان آلمان دانشکده فنی برلین است که از پرطرفدارترین دانشگاه های فنی آلمان به حساب می آید. بسیاری از دانشجویان که قصد تحصیل در رشته های مهندسی در دانشگاه های رایگان آلمان را دارند و بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه در حال حاضر در غول های خودرو سازی آلمان مشغول به کار هستند. این خود نشان دهنده ی این مهم است که سطح علمی و پژوهشی این دانشگاه تا چه حد بالا است. از دانشکده های این دانشگاه میتوانیم به دانشکده های زیر اشاره کنیم:

  • دانشکده ریاضی و علوم طبیعی
  • دانشکده برق و کامپیوتر
  • دانشکده مکانیک و سیستم های حمل و نقل
  • دانشکده اقتصاد و مدیریت
  • دانشکده برنامه ریزی ، ساختمان ، محیط زیست
  • دانشکده علوم انسانی اشاره کرد

زمان های ثبت نام این دانشگاه در ژانویه و برای تابستان نیز در اوت است که دانشجویان برای ثبت نام و پیگیری کارهای آموزشی خود باید در این برهه ی زمانی آغاز و پیگیری کنند.

مزایای تحصیل در آلمان

  • کیفیت آموزش.
  • تحصیلات رایگان:
  • تعداد زیاد مراکز آموش عالی
  • امکان تحصیل به زبان آلمانی و انگلیسی
  • اجازه کار برای دانشجو
  • امکان پیدا کردن کار و اقامت پس از فارغ‌التحصیلی

مقایسه تحصیل در آلمان با سایر کشورها

آلمان از جمله کشورهایی است که تحصیل به صورت پیوسته از کارشناسی به کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی رایگان است ، در حالی که به طور مثال در کشورهای کانادا ، انگلیس و ایتالیا ، دانشجویان بایستی هزینه های گزافی را بابت شهریه تحصیلی بپردازند مگر آنکه دانشجوی بورس باشد.

افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی کشور آلمان و سایر کشورها را دارند باید تحصیلات ۱۲ ساله یا دیپلم خود را دریافت کرده باشند. برای پذیرش در مقطع کارشناسی آلمان معمولا تا سن ۲۵ سالگی بیشترین اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را دارند اما در کشورهای دیگر مثل انگلیس پروسه نسبتا دشواری را پشت سر گذاشت ، برای ورود به سایر رشته ها در انگلیس متقاضی باید معدل حداقل ۱۴ و مدرک زبان آیلتس ۶ را داشته باشد و هزینه های تحصیل بسیار بالاست، همانطور که در پیشتر گفته شد هزینه های تحصیل در آلمان بسیار پایین است.

در کشور آلمان براای دانشجویان ضمن تحصیل امکان کار پاره وقت در نظر گرفته اند، این امر باعث تامین بخشی از هزینه های زندگی در این کشور باشند.

بر اساس مقررات آلمان به دانشجویان بعد اتمام تحصیات حداقل ۶ ماه فرصت داده می شود تا در این کشور کار پیدا کنند در صورتی که بعد اتمام تحصیل خود در این کشور کار دائم پیدا کنند و حداقل ۳ سال در این کشور مشغول به کار باشند و مالیات پرداخت کنند می توانند اقامت دائم آلمان را درخواست کنند.اما در کشورهای دیگر مثل انگلیس ۳ تا ۵ سال باید کار کرد  و مالیات پرداخت کنند سپس برای اخذ تابعیت اقدام کنند.

نتیجه می توان گرفت اقدام برای ادامه تحصیل در هر یک دارای مزایا و معایب می باشد. از مزایا تحصیل در آلمان هزینه پایین تحصیل و سطح علمی بالای دانشگاه ها و شرایط کاری مناسب آن اشاره کرد. در مقابل نیاز به مدرک زبان آلمانی برای اخذ ویزا ورود به دانشگاه ها الزامی است.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

  • بزرگترین دانشگاه فنی مورد تایید وزارت علوم آلمان کدام دانشگاه می باشد؟ دانشگاه آخن
  • شاخص ترین آکادمی های هنری مورد تایید وزارت علوم در آلمان کدام می باشد؟آکادمی هنرهای زیبا مونیخ
  • کدام دانشگاه آلمانی مورد تایید وزارت علوم ایران، بیشترین نوبل را به خود اختصاص داده است:دانشگاه مونیخ با ۴۳ نوبل
  • بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان مورد تایید وزارت علوم کدام می باشند؟ دانشگاه توبینگن، دانشگاه هومبولت، دانشگاه هایدلبرگ
  • معروف ترین دانشگاه های هنر مورد تایید وزارت علوم آلمان کدام می باشند؟دانشگاه هنرهای زیبای مونیخ و نورنبرگ
  • قدیمی ترین دانشگاه مورد تایید وزارت علوم آلمان کدام می باشد؟دانشگاه هایدلبرگ

در جدول زیر رده‌بندی جدید وزارت علوم برای دانشگاه های آلمان را مشاهده می کنید که به سه گروه ممتاز،خوب و متوسط تقسیم بندی شده اند.

     

ممتاز 
ردیفنام دانشگاهردیفنام دانشگاه
۱دانشگاه توبینگن۸دانشگاه فنی مونیخ
۲دانشگاه هومبولت۹دانشگاه بن
۳دانشگاه گوته۱۰دانشگاه فرایبورگ
۴دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان۱۱دانشگاه گوتینگینگ
۵دانشگاه آخن۱۲دانشگاه هامبورگ
۶دانشگاه هایدلبرگ۱۳انیستیتوی فناوری کارلسروهه
۷دانشگاه فنی برلین  
خوب 
1  دانشگاه بیله فلد۲۲دانشگاه دویسبورگ-اسن
۲دانشگاه ورزشی آلمان کلن۲۳دانشگاه دوسلدورف
۳دانشگاه اروپایی فلنسبورگ۲۴دانشگاه ارفورت
۴دانشگاه جوستوس-لیبیگ گیسن۲۵دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ
۵دانشگاه لایب نیتس هانوفر۲۶دانشگاه فرانکفورت
۶دانشگاه فناوری برگاكادمی فرایبورگ۲۷دانشگاه گریفسوالد
۷دانشگاه فنی کمنیتس۲۸دانشگاه هاله ویتنبرگ
۸دانشگاه صنعتی کلاوستال۲۹دانشگاه هیلدزهایم
۹دانشگاه فنی کوتبوس۳۰دانشگاه هوهنهایم
۱۰دانشگاه صنعتی دارمشتات۳۱دانشگاه ینا
۱۱دانشگاه فنی دورتموند۳۲دانشگاه کایزرسلاترن
۱۲دانشگاه فنی درسدن۳۳دانشگاه کسل
۱۳دانشگاه فنی هامبورگ-هاربورگ۳۴دانشگاه کیل
۱۴دانشگاه فنی ایلمنو۳۵دانشگاه لایپزیگ
۱۵دانشگاه فنی براونشویگ۳۶دانشگاه لوبک
۱۶دانشگاه آگسبورگ۳۷دانشگاه لونبورگ
۱۷دانشگاه بایرویت۳۸دانشگاه مگدبورگ
۱۸دانشگاه برمن۳۹دانشگاه ماینتس
۱۹دانشگاه نیروهای مسلح فدرال هامبورگ۴۰دانشگاه مانهایم
۲۰دانشگاه نیروهای مسلح فدرال مونیخ۴۱دانشگاه مونستر
۲۱دانشگاه زارلند۴۲دانشگاه اولدنبورگ
متوسط 
1دانشگاه علمی کاربردی آلیس سالومون برلین۲۷دانشگاه علمی کاربردی کامپتن
۲دانشگاه علوم کاربردی بوت برلین۲۸دانشگاه علمی کاربردی مونیخ
۳دانشگاه دولتی تعاونی بادن-وورتمبرگ۲۹دانشگاه علمی کاربردی نو اولم
۴دانشگاه علمی کاربردی آخن۳۰دانشگاه ابرسوالد برای توسعه پایدار
۵دانشگاه علمی کاربردی بیله فلد۳۱دانشگاه صنعتی اشتوتگارت
۶دانشگاه علمی کاربردی دورتموند۳۲دانشگاه فناوری و اقتصاد برلین
۷دانشگاه علمی کاربردی ارفورت۳۳دانشگاه فناوری و اقتصاد زارلند
۸دانشگاه علمی کاربردی فلنسبورگ۳۴دانشگاه فناوری و اقتصاد درسدن
۹دانشگاه علمی کاربردی کیل۳۵دانشگاه علمی کاربردی ، اقتصادوفرهنگ لایپزیگ
۱۰دانشگاه علمی کاربردی استرالسوند۳۶دانشگاه فناوری ، اقتصاد و رسانه اوفنبورگ
۱۱دانشگاه علمی کاربردی فرانکفورت۳۷دانشگاه اقتصاد و حقوق برلین
۱۲دانشگاه آلن۳۸دانشگاه هانوفر
۱۳  دانشگاه آلبستاد-سیگمارینگن۳۹دانشگاه هرز ، دانشگاه علمی کاربردی (FH)
14دانشگاه علمی کاربردی آنهالت۴۰دانشگاه هیلبرون ، فناوری ، اقتصاد ، علوم کامپیوتر
۱۵  دانشگاه بوخوم۴۱دانشگاه کارلسروهه – فناوری و اقتصاد
۱۶دانشگاه علمی کاربردی برمن۴۲دانشگاه علمی کاربردی کوبلنز
۱۷کالج دارمشتات۴۳دانشگاه فناوری، اقتصاد و طراحی کنستانز
۱۸دانشگاه رسانه اشتوتگارت۴۴دانشگاه لندشوت
۱۹دانشگاه علمی کاربردی دوسلدورف۴۵دانشگاه علمی کاربردی مگدبورگ-استندال
۲۰دانشگاه اسلینگن۴۶دانشگاه علمی کاربردی ماینتس
۲۱دانشگاه علمی کاربردی فولدا۴۷دانشگاه علمی کاربردی مانهایم
۲۲دانشگاه علوم کاربردی روزنهایم۴۸دانشگاه علمی کاربردی مرسبورگ
۲۳دانشگاه علوم کاربردی آگسبورگ۴۹دانشگاه میتوییدا ، دانشگاه علمی کاربردی
۲۴دانشگاه علمی کاربردی کوبورگ۵۰دانشگاه نوبراندنبورگ – دانشگاه علوم کاربردی
۲۵دانشگاه علمی کاربردی هامبورگ۵۱دانشگاه نوردهاوزن
۲۶دانشگاه علمی کاربردی هوف۵۲ 
دانشگاه های آلمان رشته های هنری مورد تایید وزارت علوم (گروه ممتاز)
۱آکادمی هنرهای زیبا مونیخ۷مدرسه موسیقی لیست ویمار
۲آکادمی هنرهای زیبا نورنبرگ۸آکادمی هنری دوسلدورف
۳دانشگاه هنرهای فولکلوانگ۹دانشگاه هنر ماینتس
۴دانشگاه باهاوس ویمار۱۰دانشگاه هنر ماینتس
۵دانشگاه گرفیک و هنر لایپزیک۱۱مدرسه هنر دولتی صنعت نساجی در پلاون
۶دانشگاه هنر برمن۱۲دانشگاه هنر در برلین
دانشگاه های آلمان رشته های هنری مورد تایید وزارت علوم (گروه خوب)
۱دانشگاه هنرهای زیبا هامبورگ۵دانشکده هنر کاسل
۲کالج طراحی Offenbach am Main6آکادمی دولتی هنرهای زیبا فرایبورگ
۳دانشگاه موسیقی، نمایش و رسانه هانوفر۷آکادمی دولتی هنرهای زیبا کارلسروهه
۴آکادمی هنر برای رسانه کلن۸دانشگاه دولتی هنرهای زیبا – Städelschule

مقاطع تحصیلی در آلمان

سیستم آموزشی مدارس آلمان تقریبا شبیه برخی از کشورهای غرب اروپا می باشد.

هرچند این سیستم و قوانین آن ایالتی بوده و هر ایالت سیستم آموزشی خاص خود را دارد ولی این تفاوت بیشتر در زمانبندی سال های آموزشی است و نوع مدارکی که هر ایالت صادر می کند تقریبا یکسان بوده و در تمام ایالت ها و شهرهای آلمان معتبر می باشد.

رفتن به مدرسه برای تمام کودکان، نوجوانان و جوانان در سنین تعیین شده از سوی دولت در همه ی ایالت های آلمان اجباری است و قوانین موجود در همه ی زمینه های آموزشی برای همه ی افراد به صورت یکسان اعمال می شود.مقاطع تحصیلی صادره توسط مدارس در هر مقطع تحصیلی و از هر ایالت آلمان که باشد در سراسر آلمان به رسمیت شناخته می شود و ارزش یکسان دارد.

  • همه ی افرادی که در آلمان زندگی می کنند باید معمولا از سن ۶یا ۷سالگی برای تحصیل و باسواد شدن به مدرسه بروند
  •  بالاجبار باید حداقل تا کلاس نهم را تحصیل کنند.شرایط سنی برای ورود به مدارس در ایالات مختلف آلمان متفاوت است.این قانون برای تمام کودکان و نوجوانانی که به همراه والدین خود به آلمان مهاجرت نموده و حتی به صورت موقت در این کشور زندگی می کنند ویا تابعیت و یا اقامت آلمان را دریافت کرده اند به صورت یکسان اعمال می شود.
  • هرکودکی که دارای شش سال تمام یا بیشتر باشد معمولا پس از ورود به آلمان در زمان مختص در یکی از مدارس دولتی ویا غیر دولتی ثبت نام کند.
  • والدینی که فرزندان خود را به مدرسه نمی فرستند ملزم به پرداخت جریمه های سنگین به سازمانهای دولتی بوده و باید پاسخگوی علت کارخود باشد.
  • مدرسه ابتدایی متشکل از ۴تا ۶سال تحصیل است که البته بستگی به ایالتی دارد که متقاضی در آن زندگی می کند.
  • پس از مدرسه ابتدایی دانش آموزان به مدارس متوسطه می روند که بسته به مقررات هر ایالت و نمرات و استعداد دانش آموزان در مقاطع و سال های تحصیلی پایین تر دارد.
  • بالاترین مدرک تحصیلی در آلمان همان دیپلم است که به آن Abitur گفته می شود تنها با چنین مدرکی متقاضی می تواند وارد دانشگاه شود.
  • سیستم نمره بندی و نمره دهی در آلمان از ۱تا ۶ است .۱بهترین نمره و ۶بدترین نمره است.همانند سیستم آموزشی مدارس ایران، در آلمان دوبار در هرسال از دانش آموزان امتحان گرفته می شود و ارزیابی می شوند.